VIP Magazin
Print
Print
Print
Print
Top disctovery decembrie 2014
Decembrie 2014, Nr. 126

Top disctovery decembrie 2014

Comentează   |   Cuprins

Antibioticele nu tratează „răcelile”

 A venit perioada virozelor și moldovenii, în mod tradiţional, cumpără antibiotice pentru a se trata „repede și sigur” de răceală, cum sunt numite virozele în popor.

Este uimitoare insistenţa cu care foarte mulţi oameni încearcă să se trateze de viroze cu ajutorul unor preparate care sunt destinate pentru cu totul alt gen de infecţii. Unii iau antibiotice chiar și atunci când… îi doare capul.

Or, antibioticele pot combate eficient bacteriile, nicidecum virusurile. Majoritatea absolută a „răcelilor” sunt cauzate de virusuri, faţă de care antibioticele nu au niciun efect. Sunt, pur și simplu, inutile.

În schimb, antibioticele vor dăuna grav microflorei intestinale și vor scădea semnificativ imunitatea organismului nostru. Iar în eventualitatea unor infecţii bacteriene reale, antibioticele ar putea să nu mai funcţioneze, fiindcă patogenii bacterieni vor obţine rezistenţă.

Iată de ce virozele nu se tratează cu antibiotice; ele pot fi administrate doar la recomandarea medicului, dacă acesta va constata o infecţie bacteriană, nu virală.

Între timp, potrivit unui sondaj, realizat de Centrul Naţional de Sănătate Publică, peste 60 % dintre moldoveni iau antibiotice când au viroze sau gripă.

Învăţarea este bună dacă... e bună

 Titlul nu este o tautologie, ci exprimă ideea că rezultatul depinde de context. Rezultatele învăţării, bunăoară, depind la modul direct de starea emoţională. De la cea mai timpurie vârstă.

Un studiu recent efectuat asupra bebelușilor de doar cinci luni a demonstrat că ei memorizează mai bine acea informaţie care este rostită cu voce caldă, într-un context emoţional pozitiv.

Cu alte cuvinte, bebelușii memorizează bine ceea ce e spus cu bunătate. Aceleași reflexe sunt valabile mai târziu, pentru elevi, adolescenţi, studenţi. Emoţiile negative, din contră, dăunează învăţăturii.

Încă o dovadă că expresia „bătaia e ruptă din rai” este complet eronată. Mai curând, bătaia e ruptă din iad. Cu forţa poţi învăţa oamenii să prășească, nu să gândească.

În școlile scandinave, studiile școlare sunt de câteva decenii integrate în tot felul de jocuri colective și activităţi creative, pe un fundal emoţional pozitiv și atractiv pentru elevi. Noi am putea începe cu educaţia de acasă.

„Să prinzi cometa de coadă...”

  Cine își închipuia, chiar și acum o sută de ani, că vom putea ateriza… pe o cometă. Aceste corpuri cosmice spectaculoase, care întretaie uneori cerul, păreau a fi la fel de depărtate și inexplorabile ca și centrul universului însuși.

Iată că „miracolul” s-a întâmplat. Pe 12 noiembrie, robotul Philae, transportat de sonda Rosetta, a realizat o aterizare istorică pe cometa Ciurimov-Gherasimenko, unde a și început lucrările de sondare și cercetare.

Aterizarea pe cometă este un succes extraordinar al Agenţiei Spaţiale Europene și al astronauticii mondiale în general.

Deși a fost intens mediatizat, evenimentul nu a avut o rezonanţă publică pe măsură. Oamenii foarte repede se obișnuiesc cu roadele progresului tehnico-știinţific.

Uităm că, acum câteva decenii, internetul, telefonia mobilă și explorările cosmice existau doar în imaginaţia unor savanţi. Astăzi, excepţionalul s-a banalizat.

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău