VIP Magazin
18 Noiembrie 2019
Print
Print
Print
Print
Top business. Decembrie 2011
Decembrie 2011, Nr. 92

Top business. Decembrie 2011

Comentează   |   Cuprins

de Iulian BERCU

Ce are pătrunjelul cu barilul de petrol?
Noi păstrăm poziţii de lideri în topuri mai puţin fericite. Astfel, s-a constatat că Moldova e liderul la creşterea preţurilor în CSI pentru acest an, cu o inflaţie 8,8% sau de două ori mai mare decât în Rusia sau Ucraina. În România inflaţia a fost de 3,3%. Interesant este că în topul celor mai mari scumpiri a ajuns educaţia, creşterea fiind de peste 10% faţă de combustibil, care s-a scumpit cu 2,4%. Din toate tipurile de combustibil benzina şi motorina au înregistrat cea mai mare creştere, cu 17,2% şi 24,7%, fiind înregistrate opt scumpiri consecutive. Cert este că scumpirile au devenit o tradiţie, chiar dacă majoritatea din ele nu sunt argumentate. Pe cât de mult e legat preţul pătrunjelului de cotaţiile barilului de petrol la bursele internaţionale, trebuie să ne spună instituţiile statului abilitate nu doar să constate, dar şi să verifice preţurile.

Ministerele împart turta
Marele Război Pentru Apărarea Bugetelor Proprii pentru anul 2012 abia urmează să înceapă în Parlament. Deocamdată, acesta a fost aprobat de Executiv. Fiecare minister şi-a anunţat apetiturile, conturând bucata sa pe turta care va fi coaptă de către contribuabili. Astfel, cei mai mulţi bani, 1,6 mlrd de lei, vor fi asimilaţi de Ministerul Educaţiei. În jur de un miliard de lei vor primi Ministerul de Interne, al Sănătăţii şi cel al Agriculturii. Cel mai puţin se va duce la instituţiile care îşi câştigă lejer bugetele din activitatea proprie, Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi cel al Finanţelor, care vor primi ceva mai mult de 5 milioane de lei fiecare. De fiecare dată vorbim despre cheltuielile tradiţionale de care are nevoie fiecare instituţie. Când se va discuta despre eficienţa investiţiei banului public, urmează să vedem noi sau urmaşii, în unul din anii viitori.

Tot mai multe valori
Zilnic presa ne oferă tot mai multe dovezi ale lipsei principiilor, însă, tot atâtea de existenţă a valorilor în Republica Moldova. Valoarea celor mai scumpe branduri moldoveneşti a crescut în ultimul an cu 48%, scumpindu-se cu 50 mln USD.  Cel mai scump dintre acestea, „Cricova”, este evaluat la 31 mln USD, scumpindu-se într-un an de două ori şi jumătate. Pe locul doi e brandul „Purcari”, cu un preţ de 17 mln USD, mai scump de patru ori decât acum un an.  Acestea sunt urmate de „Bucuria”, berea „Chişinău”, care depăşesc 10 milioane USD fiecare, şi „Aroma” la un preţ de peste 7 milioane de dolari. Închide topul brandul „Nefis”, evaluat la un preţ de jumătate de milion de dolari.

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+6°