VIP Magazin
15 Decembrie 2018
Print
Print
Print
Print
Top business. Decembrie 2009
Decembrie 2009, Nr. 68

Top business. Decembrie 2009

Comentează   |   Cuprins

de Iulian BERCU

Gheata s-a rupt, ce va iesi de sub gheata?

Sîntem în pragul lansării a două noi aspiratoare a banilor publicitari – posturile tv PUBLIKA şi JURNAL TV. Pînă a aspira bani, acestea au devenit adevărate aspiratoare de ziarişti. Chiar dacă pe alocuri angajatorii din statul vecin au utilizat metode medievale de negociere cu potenţialii angajaţi, salariile, cel puţin din start, au  „uns” toate rănile, scoţînd cu cîţiva peri suri mai mulţi patronilor celorlalte posturi tv de la Chişinău. Ambele televiziuni sînt principalele generatoare de zvonuri în presă şi au secat toate „pepinierele” de cadre.  În timp ce PUBLIKA a colectat o bună parte din „staruri” la salarii „grase”, JURNAL TV s-a concentrat pe „noua generaţie”, cu salarii mai modeste, dar cu o dorinţă enormă de a ajunge „pe sticlă”. Cu toate acestea, creşterea concurenţei pe piaţa tv va lucra doar în folosul telespectatorilor şi, în special, a furnizorilor de publicitate. O altă noutate a pieţei mediatice de la Chişinău a fost fuziunea a două branduri a presei economice de limbă română de la Chişinău - ECO şi Business Expert. Acestea şi-au unit echipele şi au început să producă un săptămînal economic, care a bucurat oamenii de afaceri în primul rînd prin conţinut. Astfel ECONOMIST-ul, noul brand lansat de „noua veche” echipă, a pus începutul unei concurenţe pe piaţa presei specializate, care, la moment, este dominată de cîteva publicaţii. Chiar dacă lansarea a noi branduri în criză este din start o investiţie de lungă durată, tot ce ne interesează pe noi, consumatorii de ştiri, este să primim operativ informaţii de calitate.

Sărbătorile de iarnă - business proiectul salvator

Oricîţi bani ai avea, dar nunta trebuie să fie făcută în aşa mod ca să nu-ţi fie ruşine de vecini. Aceasta este psihologia moldoveanului. Reieşind din aceasta, orice sărbătoare trece ca un tornado prin buzunarele noastre. În acelaşi timp, sărbătorile de iarnă sînt unul din cele mai reuşite business-proiecte de la venirea lui Isus încoace. De la taxiştii şi Moşi Crăciunii chercheliţi pînă la vînzătorii de bilete de călătorie, patronii restaurantelor, vînzătorii de mîncare şi cadouri, toţi profită de sărbătorile care aduc nostalgia copilăriei. În condiţiile unui an „de criză”, vînzările de Crăciun pot fi acea pastilă de „validol” care să dea culori vieţii unei bune părţi a oamenilor de afaceri.  Tot ce se cere de la noi este să cheltuim cît mai mult. Tot ce trebuie să ştim este că trebuie să cheltuim „cu cap”, pentru a nu „mătura” de pe poliţe electrocasnice cu reduceri fabuloase, existente doar pe hîrtie şi în spoturile publicitare, produse cu termenul de valabilitate expirat sau servicii turistice de o calitate dubioasă.

Guvernul şi-a deschis cărţile

Principalul eveniment economic al anului curent, dar şi în mare parte a anului viitor, este proiectul legii bugetului 2010, care stabileşte condiţiile de joc pentru oamenii „simpli” şi persoanele juridice.  Tradiţional optimist, Guvernul contează pe venituri mai mari pentru a putea  acoperi  toate „găurile” din bugetul de stat create în acest an. Una din cele mai mari noutăţi pentru muritorii de rînd este că o parte din cei care doreau să cumpere o maşină „puternică”, cu motor mai mare de 3000 cm3 şi care vor trebui să scoată din buzunar cu vreo cinci mii de euro mai mult la procurare şi să cumpere benzină cu un acciz mai mare cu 50%, la nervi, vor fuma ţigări cu un acciz de patru ori mai mare. La fel, va creşte de 3 ori accizul la articole de bijuterie şi parfumuri. Neesenţial - la aparatura radioelectronică şi băuturile alcoolice. Scumpirile trebuie să fie pe placul electoratului. Toţi vor ca „şi cei bogaţi să plîngă”. O posibilă problemă este că „naţiunea CSI” găseşte întotdeauna cum să evite colaborarea cu statul. Fie să circule pe numere europene pentru a nu plăti accizul la import, să cumpere parfumuri pe net din SUA sau ţigări din locuri în care acestea ajung mai ieftine, dar prin modalităţi mai puţin legale.

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău