VIP Magazin
18 Noiembrie 2019
Print
Print
Print
Print
12 prieteni ai Thaliei
Iulie 2008, Nr. 51-52

12 prieteni ai Thaliei

Comentează   |   Cuprins

Unii dintre ei au reuşit deja să se afirme pe scena teatrală din Moldova şi nu numai, chiar dacă nu au depăşit nici treizeci de ani. Ştiind cît de greu este să te impui într-un domeniu încă „vitreg” la noi, am zis să-i „alintăm” cu atenţia şi să trecem în revistă 12 tineri actori, speranţele teatrului nostru. Pentru aceasta, am pus la treabă oameni care cunosc domeniul şi treziţi în plină noapte – criticii Constantin Cheianu, Ina Jeltova şi Irina Nechit. (Marcel Toma)

1. Doriana Talmazan 10
„Eugene Ionesco”


>> Constantin Cheianu, scriitor, ziarist 10
O actriţă care ştie să dea viaţă unor personaje cu o structură sufletească complexă şi, totodată, delicată, tinere fete care par uşor de rănit, dar care ascund, de fapt, o forţă interioară remarcabilă. Sensibilitatea ei trezeşte asociaţii cu un nerv dezgolit. Drama americană, piesele autorilor contemporani, repertoriul cehovian – iată specializarea ei, dar pînă acum a avut acces limitat către acest gen de teatru.  

>> Ina Jeltova, redactor-şef adjunct “Open Skies“ 10
Laconismul este maniera ei. Minimalismul este stilul ei. Încîntă ochiul publicului chiar şi static, fără a pronunţa vreo replică.

>> Irina Nechit, scriitoare, ziaristă 10
Am remarcat-o de pe vremea cînd juca în spectacole studenţeşti. E dintre actorii–magicieni. Absoarbe privirile spectatorilor. E mignonă, dar are o putere nemaipomenită asupra publicului. Crede în personajul său, transmiţîndu-ne şi nouă această credinţă. Nu-i este de ajuns realitatea, aduce pe scenă ecouri din suprarealitate sau din zona fantasticului. Ne ajută să visăm cu ochii deschişi. Are şi o eleganţă nativă, e graţioasă în stil clasic, asimilând uşor ritmurile moderne. E liberă în transfigurarea actoricească, poate fi ironică,
acidă, dar şi fragilă, poetică.

2. Luminiţa Ţîcu
„Mihai Eminescu”


>> Constantin Cheianu 10
Deţinătoare a unui fizic expresiv, care părea să-i determine o specializare de actriţă comică, ea a reuşit să convingă că are un talent dramatic autentic. Ştie să construiască, îşi elaborează minuţios rolul, găseşte mixajul potrivit între emoţie şi gînd. Poate juca foarte bine atît în repertoriul clasic, cît şi în cel modern. Are o atitudine foarte responsabilă faţă de profesie.

>> Ina Jeltova 10
Posedă o energie debordantă care nu recunoaşte limita între joc şi viaţă - acesta este atuul său. Este o actriţă vie, expresivă şi foarte sinceră.

>> Irina Nechit 10
Curajoasă, temperamentală, acceptă orice provocare din domeniul meseriei. Simte rolul, se implică afectiv, mizează pe intuiţie şi se alimentează din lecturi. Poate încarna un rol de înger, dar şi unul de bestie. Munceşte mult, e setoasă de noi formule de joc, luptă cu inerţia celor din jur. Apariţiile sale în scenă au încărcătură tragică şi tentă erotică. Nu se mulţumeşte cu ceea ce face în actorie. Vrea să creeze ea însăşi spectacole. A realizat recent un „Hamlet” cu studenţii, acesta fiind debutul ei în regie.

3. Snejana Puică 9,6
„Mihai Eminescu”


>> Constantin Cheianu 9
Este plină de emotivitate, calitate ce face ca rolurile interpretate de ea să fie foarte vii şi autentice. Personajul ei este o fiinţă vulnerabilă, în formare, dar care doreşte cu orice preţ să arate tuturor că este puternică. Poate nu întotdeauna ştie să-şi supravegheze şi dozeze emoţiile, avînd tentaţia de „a da mai mult”.

>> Ina Jeltova 10
Deschisă şi sinceră – se referă la ea. Numele, cunoscut, parcă, şi pînă atunci, a devenit surprinzător de răsunător după unul dintre cele mai bune roluri în unul dintre cele mai bune spectacole din ţară - “Poveşti de familie”.

>> Irina Nechit 10
Chip şi siluetă de Julietă. Poate aduce orice bărbat sub balcon să-i cînte serenade. Însă nu profită de forţa frumuseţii sale. Mai degrabă e tipul de Cenuşăreasă care, după eforturi şi suferinţe ascunse, îşi permite să strălucească în scenă. A parcurs un drum greu de la „A şaptea kafana”, prin „Poveşti de familie”, spre „Julieta şi Romeo”. Acum stăpîneşte meseria, îşi dirijează emoţiile şi mişcările, poate fi impecabilă în jocul său.

4. Veaceslav Sambriş 9,3
„Eugene Ionesco”


>> Constantin Cheianu 9
Un talent comic pronunţat, ajutat de o foarte vie mobilitate corporală şi gestuală, care amintesc uneori de un actor de pantomimă. Excelează în jocul comic dens, grotesc, caricatural. Ar avea nevoie şi de un alt gen de roluri, pentru a nu cădea în „păcatul repetării”.   

>> Ina Jeltova 10
Saltul imens de la rolul lui Barmalei, la teatrul pentru copii, pînă la Chiriţa explozivă merită tot respectul. Se pare, poate juca orice. Pentru a mă convinge o dată în plus (sau invers), ar fi bine să-l vedem pe Sambriş în rolul eroului liric.

>> Irina Nechit 9
Exploziv, brunet, sensibil, foarte creativ. Prinde din zbor idei, sugestii, sarcini actoriceşti. Se pliază imediat pe un caracter, pe un personaj. Nu e mofturos, nu-şi dă aere de vedetă, deşi are un aspect de vedetă. Acceptă roluri din dramaturgia clasică şi contemporană, universală şi basarabeană. Are farmec şi carismă, e gata să repete pînă la extenuare, e foarte devotat profesiei. E un om luminos, îi place să-i facă pe spectatori să rîdă. Ar trebui să-şi fortifice eul, să fie nu doar „actor”, ci personalitate.

5. Ghenadie Gîlcă 9
„Mihai Eminescu”


>> Constantin Cheianu 10
Un actor cu un potenţial mare. Ajutat de talent şi de o intuiţie remarcabilă, găseşte întotdeauna nota potrivită a rolului, denotă un simţ al măsurii pe care puţini actori de la noi îl au. Poate juca la fel de bine aproape în orice registru.

>> Ina Jeltova 8
Este liric. Uneori, foarte liric. Poate, ar fi bine de mai „diluat” cu duritate şi, pentru ca tabloul să iasă mai picant, de adăugat niţel cinism. Apoi, să se descopere mai tare…

>> Irina Nechit 9
Talent îmbinat cu inteligenţă. Forţă de expresie, vigoare artistică şi delicateţe sufletească. Galeria personajelor întruchipate de el se remarcă prin diversitate. L-am văzut în ipostază de prinţ, dar şi de victimă, poate fi autoritar în scenă şi, dimpotrivă, supus, umil, ridicol. Posedă meşteşugul comunicării cu oameni reali şi cu produse ale ficţiunii, îi place să gîndească şi să improvizeze, e un artist adevărat. Îşi pune amprenta individuală asupra rolurilor. I-aş dori să mai lucreze la dicţie şi să obţină de la un regizor marele rol al vieţii sale.

6. Vasili Pavlenko 8,6
„Театр с Улицы Роз”


>> Constantin Cheianu 8
Un actor talentat, ştie să joace nuanţat, să fie autentic. Dar este inegal, poate fi foarte bun în „Оскар и розовая дама ” şi foarte slab în „Божьи коровки возвращаются на землю”.

>> Ina Jeltova 9
Un joc fin, chipuri carismatice. Un talent sclipitor, dar instabil. Oricum, de fiecare dată este interesant să-l urmăreşti.

>> Irina Nechit 9
Lider al Teatrului de pe Strada Trandafirilor. A realizat o performanţă în duet cu Eugenia Todoraşcu, în „Oscar şi Doamna Roz”. Nu e doar actor, ci şi regizor, compune şi muzică. Atuurile lui sînt concentrarea, spontaneitatea, profunzimea. Apreciez apetitul său pentru texte dramatice complexe, în care se abordează probleme de actualitate.

7. Diana Decuseară 8
„Mihai Eminescu”


>> Constantin Cheianu 8
Având un potenţial bun, nu a avut parte de tot atît de multe roluri ca şi alţi colegi de generaţie, stînd cumva în planul doi. Este pregătită să joace roluri importante, dar nu s-a găsit regizorul care să o pună în valoare.

>> Ina Jeltova 8
Calitativ, pe alocuri – lejer! Jocul omului care, de fiecare dată cînd iese pe scenă, se simte fericit. Se şi poate observa, stînd comod în sală.

>> Irina Nechit 8
Primăvăratică, dinamică, deschisă spre tradiţie şi spre experiment. Vrea să înveţe multe lucruri noi, să cunoască peisajul teatral local şi european. Nu e atrasă de arta comercială, deşi trăim într-o epocă a show-ului. Dramaturgia serioasă e pentru ea un teritoriu pe care vrea să-l exploreze. Jocul său e caracterizat de precizie, intensitate, claritate. Creşte repede din punct de vedere profesional, are nevoie de mai multe colaborări cu regizori importanţi.   

8. Nina Toderico 8
„Satiricus”


>> Constantin Cheianu 7
O actriţă care ştie să joace şi în registrul comic, şi în cel dramatic. Există un contrast interesant între fizicul ei oarecum fragil şi forţa interioară pe care o posedă. Este mai bună în rolurile comice, dar are tentaţia să exagereze. Iar în  rolurile dramatice nu întotdeauna ştie să menţină desenul clar al personajului.

>> Ina Jeltova 8
Temperamentul său actoricesc se încadrează perfect în „rama” impusă de stilul „Satiricus”. E un bonus enorm pentru teatru. Doar că e dificil de imaginat în afara „ramei”. Deocamdată.

>> Irina Nechit 9
Am descoperit-o de curînd, e una dintre cele mai interesante actriţe de la Teatrul „Satiricus”. Vine mereu proaspătă la repetiţii, plonjează în atmosfera spectacolului ca într-o apă învolburată. Ascultă cu atenţie indicaţiile regizorale, dar nu încetează să-şi modeleze rolul, folosindu-şi propria inventivitate. E foarte convingătoare în scenă, e haioasă, exuberantă, fără să admită frivolitatea, are aptitudini pentru satiră, păstrînd şi nuanţe lirice pentru personajele sale.  

9. Andrei Madan 7,6
„Licurici”


>> Constantin Cheianu 6
Un actor-păpuşar se află întotdeauna „în umbra” păpuşilor. Madan ştie, stînd acolo, să se confunde organic cu păpuşa, să nu supere prin stridenţe. Acum urmează să înveţe a ieşi din umbră şi a arăta că are personalitate.

>> Ina Jeltova 9
Un actor destul de apreciat în lumea teatrului de păpuşi. Realizat, se poate spune. Interesant e să-l vedem în dramaturgia „matură”.

>> Irina Nechit 8
Actor iubit de copii, se simte el însuşi un personaj în lumea poveştilor. Ghiduş, nebunatic, îi plac situaţiile misterioase. Păpuşile prind viaţă în mîinile lui.

10. Dumitru Acriş 7
„Luceafărul”


>> Constantin Cheianu 8
Puţini actori tineri se pot bucura de „favorurile” de care are parte el. A obţinut în vreo trei-patru stagiuni rolurile pe care alţi actori le visează ani buni, i-a fost conferit un titlu de stat, pe care – iarăşi - actorii cei mai buni de la noi l-au putut avea doar după mulţi ani de activitate. În situaţia în care încă nu şi-a format un stil şi o personalitate, rolurile importante care i se dau îl strivesc uneori. Cu o excepţie notabilă, Meki Pumnal din „Opera de trei parale”, singurul exemplu unde e stăpân cu adevărat pe rol. În rest, lasă impresia că nu înţelege întotdeauna ce face, că este o marionetă.

>> Ina Jeltova 7
Inofensiv, echilibrat, tehnic.

>> Irina Nechit 6
June-prim la „Luceafărul”. Alură de cuceritor. Are multe roluri în palmares. Jocul său, însă, e plin de stereotipuri. Nu are simţ autocritic, nu se autodepăşeşte.

11.  Elena Negrescu  7
„Satiricus”


>> Constantin Cheianu 6
O actriţă care se află într-o perioadă de acumulare, încă nu a avut roluri suficiente ca să-şi manifeste calităţile. Deocamdată, nu face decât să execute corect ceea ce îi spune regizorul, fără să pună mult din ea. Încă nu a învăţat să-şi ordoneze stările şi procedeele.

>> Ina Jeltova 7
Se pare că tragismul din ea e mai mult decît se cere. Şi diapazonul e mai larg decît s-ar fi părut. Ar mai urma de convins în veridicitatea versiunilor…

>> Irina Nechit 8

Pare o fiinţă suavă, dar atacă rolurile cu mult curaj, cu răbdare, uneori cu o furie care fascinează publicul. E responsabilă, tenace în activitatea sa. Are, însă, un glas prea dulce, poate că ar fi bine să caute şi alte tonalităţi în vocea sa. Creează suspans, îi mobilizează pe partenerii de joc prin talentul său, prin trucurile actoriceşti executate firesc, lejer. Privitorii o admiră şi pentru senzualitate.

12. Arcadie Răcilă 7
„Satiricus”


>> Constantin Cheianu 6
Este un actor de factură excentrică, poate schimba rapid registrele în care joacă, dar lasă impresia că nu şi-a găsit încă nota sa, nu întotdeauna are fermitate în ceea ce face. Parcă ceva îl împiedică să se declanşeze pînă la capăt, să arate tot ce poate, prea se controlează şi „regizează”.

>> Ina Jeltova 7
Sonor, insistent… Uneori, haios! Genul comediei şi al grotescului pot fi considerate aproape însuşite.

>> Irina Nechit 8
Unul dintre cei mai tineri actori de la „Satiricus”. Arătos, dar nu se complace în postura de macho. Vrea să se afirme printr-un joc de calitate. Învaţă de la regizor, de la colegi, de la actorii cei mai buni din Chişinău. Ştie că gesturile în scenă sînt la fel de expresive ca replicile, de aceea exersează cu pasiune. I-aş recomanda să citească mai multe cărţi, pentru orice eventualitate.

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+6°