VIP Magazin
19 Noiembrie 2019
Print
Print
Print
Print
Portretul businessmanului moldovean
Septembrie 2011, Nr. 89

Portretul businessmanului moldovean

Comentează   |   Cuprins

Business versiune de Iurie Badicu

Rotunjind 20 de ani de independenţă, sigur că ne interesează ce-a reuşit să se întâmple în domeniul afacerilor în această perioadă. Ce reprezintă oamenii de afaceri care s-au maturizat profesional în aceste două decenii de libertate economică? Au evoluat lucrurile în cultura afacerilor? Şi DA, şi NU!

Un aspect important, dar care pare să nu-i intereseze pe mulţi dintre actualii businessmeni moldoveni, este cum sunt percepuţi ei de către societate. Cu 15 ani în urmă, un om de afaceri din Chişinău care vroia să iniţieze o afacere în provincie, undeva prin Şoldăneşti, era etichetat drept „mafioznic din Chişinău”. Atunci, neapărat trebuia să declari public şi cine te susţine, adică cine este „crâşa”. Dar lucrurile au evoluat mult, aproape ne-am civilizat, geneza businessmanului moldovean însă ne va juca festa încă mulţi ani încolo...

Portret:
Ştiinţa economică a reuşit totuşi, din modesta experienţă de afaceri, să creioneze aprioric un portret al businessmanului moldovean:
1. Omul de afaceri din Moldova, de obicei, întârzie la întâlniri şi ceremonii.
2. Procedura de salut se efectuează prin strângerea de mână, cu toate că în cultura afacerilor nu se recomandă strângerea de mână cu orice ocazie.
3. Bărbatul (de afaceri) rareori salută femeia (de afaceri) prin strângerea de mână.
4. Oamenii de afaceri din Republica Moldova fac afaceri în baza unor înţelegeri, fără să le fixeze în contracte de afaceri. Mai apoi, tot ei încalcă acele înţelegeri verbale.
5. Businessmenii moldoveni preferă să facă şi să primească cadouri.
6. Scopul activităţilor economice este câştigul imediat, şi nu durabilitatea afacerii.
7. De obicei, moldoveanul nu se pregăteşte din timp pentru tratative.
8. Partenerii moldoveni iniţiază între ei afaceri prin discuţii, organizări şi reglări de conturi, dar şi  prin  intermediul tratativelor, pe care le fac inclusiv noaptea consumând băuturi alcoolice, în localuri „non-business”.
9. Businessmanul moldovean este unul ospitalier.
10. Limitele discuţiei business sunt adesea depăşite. Moldoveanul numaidecât te invită la el acasă, la el în beci, îţi face cunoştinţă cu soţia, copiii, rudele...
11. La  întâlnirile de afaceri moldovenii  beau şampanie sau alte băuturi alcoolice la începutul acestora,  acest lucru fiind indicat la sfârşitul lor.
12. Businessmenii moldoveni acceptă şi preferă să vorbească despre politică, religie, viaţa personală, aventuri intime ... Limita de timp şi profunzimea acestor discuţii depăşesc deseori admisibilul.
13. Moldovenii mai folosesc încă tactica ofensatoare şi de şantaj în relaţiile lor de business.

De unde se trag toate?
Este limpede că geneza omului de afaceri moldovean are la bază o perioadă dificilă, în care au fost create piste inegale de lansare. Deosebim primul tip de oameni de afaceri, aceştia fiind, în mare parte, foştii funcţionari de stat sau rudele acestora. Al doilea tip sunt persoanele cu o reputaţie cetăţenească dubioasă. Şi doar al treilea tip, care astăzi este în minoritate, sunt businessmenii de format clasic, cu şcoală, principii, valori...  În dezvoltarea culturii afacerilor din Republica Moldova miza se pune anume pe ultimii. Poate, peste alţi 20 de ani aceştia vor fi primii.

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon

Super articolulu!Bravo!
Cristina   -  
13 Octombrie 2011, 08:49
Sus ↑
nu stiu daca e chiar totul adevarat, de obicei moldovanul afacerist are un manager angajat, sau nu? care ii administreaza afacerea si acel manager ia niste decizii...e important. acel manager e de cele mai multe ori bine instruit si are experienta.
Cred ca aici e o generalizare, cred ca asa cum ai scris sunt doar cei care umbla dupa oportunitati sau "bisnita" (deci nu afaceri) iar cei care fac afaceri le fac ca la carte si isi respecta partenerii si colegii.
Cred ca intradevar poate in urma cu multi ani asa erau toti dar in afaceri trebuie sa mergi cu "turma" ca daca ramai inafara te mananca lupul.
Ovidiu   -  
23 Noiembrie 2011, 11:58
Sus ↑
probabil e un articol generalizat, ce ia in calcul numarul total de oameni de afaceri si nu valoarea afacerilor lor sau numai businessmenii valorosi. intrun fel articolul corespunde realitatii, dar cu timpul sigur ca se invekeste, si poate e spre bine ca avem businessmeni valorosi si nu bisnitari. dar oricum pana la o cultura a afacerilor in RM mai avem..............
inclin de partea autorului   -  
16 Februarie 2012, 16:13
Sus ↑





* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+10°