VIP Magazin
12 Noiembrie 2019
Print
Print
Print
Print
Moda inspirată din arta lui da Vinci
Decembrie 2011, Nr. 92

Moda inspirată din arta lui da Vinci

Comentează   |   Cuprins

de Victoria Ţugui

Inspiraţiile fundamentale pentru creaţiile marilor designeri au fost mereu operele de artă, în special pictura.


 Recent, am vizitat expoziţia unică organizată de National Gallery în Londra, care a făcut imposibilul adunând, într-o singură sală, capodoperele şi schiţele lui Leonardo da Vinci din perioada acestuia la curtea lui Ludovico Sforza, Ducele de Milano. Astfel, mi-am dat seama cât de tare se simte prezenţa indirectă a pictorului florentin în majoritatea colecţiilor din acest sezon.

 Portretul Biancăi Maria Sforza, executat de Ambrogio de Predis – contemporanul lui Da Vinci, mi-a atras atenţia prin detaliile portului fetei. Materiale luxoase – probabil mătase brodată – cureaua masivă cu pietre preţioase şi bijuteriile impozante din aur şi perle, toate au fost prezente pe podiumurile capitalelor de modă şi reinventate de către designeri. Ricardo Tisci pentru colecţia sa haute couture a folosit perlele din belşug, în care a introdus cristale pentru a reflecta lumina şi a crea efectul de piele de struţ. Tot el a realizat ornamente din tul şi paiete, creând un efect tridimensional.

 Maria Grazia Chiuri şi Pier Paolo Piccioli pentru Valentino la fel au încorporat luxul în colecţia couture, inspirând rochiilor practic neomedievale un aer magic de modernism. Delicateţea care caracterizează casa nu a lipsit, denotată fiind în detaliile minuţios lucrate din dantelă, cristale şi velur.

 Următoarea pictură asupra căreia mi-am oprit privirea a fost „Domnişoara cu hermină”, (poza 1) – Portretul Ceciliei Gallerani, cea care a devenit amanta lui Sforza la vârsta de 15 ani. Da Vinci susţinea că asemenea portrete au menirea de a comemora şi inspira dragoste. Cu siguranţă, lucrarea este un simbol de triumf al frumuseţii şi tinereţii eterne, însă iarăşi nu pot să trec cu vederea vestimentaţia fetei. Deşi aparent simplistă, rochia domnişoarei îşi face simţită prezenţa atât prin şireturile discret amplasate la mâneci, cât şi prin detaliul ornamental. Cel mai mult mi-a captat atenţia colour-blockingul realizat prin juxtapunerea verdelui, roşului şi a galbenului la mânecile rochiei. Fără îndoială, în perioada Renaşterii termenul respectiv nu exista nici în pomină, însă tehnica de combinare a culorilor s-a făcut simţită în show-ul lui Celine, Marni, Bottega Veneta şi al altor creatori.

 Un element comun al tablourilor semnate de artistul florentin sunt draperiile şi combinarea materialelor grele precum velurul cu cele vaporoase, ca tulul sau dantela. Această tendinţă poate fi uşor remarcată fie în rochiile până în pământ de la Gucci şi Valentino, fie în luxul detaliilor de la Alexander McQueen şi Balmain.

 Pentru a avea rafinament şi un bun-gust definit, cu siguranţă trebuie să ne cultivăm cunoştinţele în artă. Astfel, chiar şi fără să cunoaştem minuţios tendinţele fiecărui sezon, putem să arătăm trendy inspirându-ne direct de la sursă. Dacă aveţi posibilitatea să vizitaţi Londra până la finele lunii ianuarie 2012, găsiţi o oră liberă pentru a vă delecta cu expoziţia.

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+19°