VIP Magazin
12 Noiembrie 2019
Print
Print
Print
Print
Moldoveni la pătrat negru
August 2013, Nr. 110

Moldoveni la pătrat negru

Comentează   |   Cuprins

Gonzo
doctor în artă terapeutică

Unde nu-i pictură, vai de cultură. Această maximă m-a trăsnit în cap într-o noapte, în jurul orei 3, şi nu m-a lăsat nici până acum. Am găsit repejor numărul băieţilor de la „VIP magazin”, i-am sunat şi le-am zis că în revista lor nu ajunge pictură. Replica a fost scurtă, clară şi atrăgătoare: fă o rubrică legată de pictură. Uite aşa s-a născut această rubricuţă, care îşi propune să analizeze trei fenomene lunare moldoveneşti prin prisma unei capodopere din pictura universală. Începem cu bazele picturii moderne şi contemporane, cu celebrul „Pătrat negru pe fond alb” creat de Kazimir Severinovici Malevici.

1. Moldova în calitate de pătrat negru contemplată de Interpol
Să înţelegi cum lucrează Interpolul este egal cu înţelegerea pătratului lui Malevici. Am impresia că nici Interpolul nu înţelege pătratul lui Malevici, la fel cum Malevici nu va înţelege niciodată Interpolul. Pentru Interpol, Moldova şi este pătratul negru. Pătrat pe care-l priveşti, mai bine zis, îl monitorizezi în fiecare zi, an de an, mişcându-i esenţa către luminoasa cale europeană, însă nu-l înţelegi. La o adică, ce ar trebui să însemne pătratul lui Malevici în concepţia general-umană? O aberaţie de două copeici pentru care unii dezaxaţi sunt gata să dea o tonă de bani, sau o „piatră de cotitură” în arta modernă şi o capodoperă eternă? Lucrarea unui geniu sau gluma proastă a unui deştept? Arta pură sau lipsa totală a artei. Ce se ascunde în spatele pătratului? Zâmbetul Mona Lisei, urechea lui Van Gogh sau desenul nereuşit al unui elev din clasele primare? Nu putem spune. La fel e şi cu Interpolul. Dintr-o parte totul e clar, e o organizaţie internaţională notorie care ne salvează de delicvenţi, criminali, răufăcători, bandiţi, traficanţi ş.a.m.d. Doar că, atunci când vine vorba de criminalii moldoveni, Interpolul începe să vadă totul negru, exact ca în pătrat. Şi la ce bun să scormoneşti în această negreaţă artistică, dacă oricum e frumoasă?

2. Suprematismul separatist
Cea mai potrivită metaforă în cazul Transnitriei şi Republicii Moldova sună aşa: pătrat negru pe fond alb. Nu contează dacă dreapta Nistrului este neagră şi stânga albă sau invers. Interesant este că Transnistria pentru politicienii noştri cu siguranţă reprezintă fondul alb, iar Europa e tot mai aproape. Pentru restul cetăţenilor însă, cei care nu se ascund după principii, valori şi consensuri naţionale, Transnistria reprezintă pătratul negru. Nicio lege nu e valabilă în aria acestui pătrat, însă negreaţa lui se răspândeşte tot mai mult riscând să distrugă fondul alb. Păcat, opera de artă îşi va pierde în acest caz valoarea şi identitatea.

3. Palimpsestul adolescentin sau posibilul imposibil
Examenele de bacalaureat din acest an ne aduc iarăşi la pătratul negru. O ţară întreagă nu înţelege cum a fost posibilă copierea cu atâtea controale, camere de luat vederi, aparate de bruiaj ş.a.m.d. La fel, o lume întreagă nu înţelege cum a reuşit Malevici să creeze un pătrat perfect din punct de vedere geometric folosind doar pensula. Din alt punct de vedere, BAC-ul din acest an a trasat un fel de secţiune de aur între viitoarele braţe de muncă din ţară. 42 de procente vor deveni muncitori, iar 58 de procente vor deveni gânditori. Pentru că gânditorii nu pot exista fără muncitori, iar negrul lui Malevici nu poate exista fără fondul alb.

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+19°