VIP Magazin
19 Noiembrie 2019
Print
Print
Print
Print
Jurnal de Como cu Rodica Ciorănică
August 2013, Nr. 110

Jurnal de Como cu Rodica Ciorănică

Comentează   |   Cuprins

Concorso d'Eleganza Villa d'Este

8.30. Ciao! Sunt la lacul Como, localitatea Como, în Italia, şi-mi servesc cafeaua pe terasa mică din numărul meu luxos cu vedere spre lac din Grand Hotel Imperiale. E un peisaj atât de spectaculos, încât am senzaţia că Dumnezeu s-a hotărât să-mi ofere un bonus şi să-mi arate înainte de timp paradisul. Am ajuns astă noapte, pe la 3, după mai multe ore de plictiseală în aeroportul Chişinău, plictiseală cauzată, bineînţeles, de reţinerea inopinată de muuulte ore a zborului spre Milano.

Sunt o norocoasă că am ajuns aici. BMW-ul de la noi mi-a oferit  rara ocazie să vin încoace ca să scriu despre Concorso d'Eleganza Villa d'Este. Iniţial, când mi-am dat acordul să plec, m-am gândit că cele mai frumoase femei ale planetei îşi vor demonstra eleganţa în nişte bolizi cu personalitate de marca BMW. Abia când am citit programul, am înţeles despre ce e vorba: două vile luxuriante de pe lac – Villa d'Este şi Villa Erba, urmau să fie transformate „într-o scenă unică pentru cele mai frumoase automobile şi motociclete din trecut  şi pentru cele mai extravagante concepte ale prezentului.” Mamma mia! Nu m-am gândit să scriu despre maşini retro, dar asta şi vor gazdele – jurnalişti de la reviste mondene, din toată lumea, care să vadă evenimentul prin prisma mondenului.  Deci, vă spun din start că n-o să aflaţi nimic despre capacitatea motoarelor, cilindri şi cai putere la Bugatti şi Aston Martin. Pentru că eu la asta pur şi simplu nu mă pricep. Pentru mine e important ca maşina să meargă şi toţi să-şi întoarcă privirile după ea!

9.00. Sunt foarte obosită, dar nu am voie să mai dorm. Mi-am băut cafeaua, am admirat lacul şi castelele lui, mi-am pus blugii şi un sacou negru (sper că mă înscriu în dress codul evenimentului – business / smart casual), şi alerg spre un feribot plin cu jurnalişti din toate ţările lumii. Aici nimeni nu merge pe jos. Doar cu vaporul sau cu maşina. Peisajul este fascinant, dar nu-l pot încă savura din plin. Afară e un timp ploios şi rece, uşor şocant după cele 30 şi ceva de grade de la Chişinău. În plus, la 11.00 trebuie să realizez un interviu cu ditamai designerul automobilelor BMW, iar engleza mea este şi deplorabilă, şi vulnerabilă, chiar dacă am încercat să fac un refresh înainte de plecare. Aşa că gândul la interviu, în loc să mă facă să mă simt mândră de mine, că o să vorbesc cu un aşa om mare, cum se spune la moldoveni, îmi oferă o stare de disconfort total şi absolut contrastant cu localul parcă rupt din filmele cu Ornella Muti.

10.00. La Villa d'Este e mare agitaţie. Steagurile BMW arborate la intrare flutură în vânt ca nişte draperii nervoase. Zeci de maşinuţe de poveste şi-au găsit loc pe peluza ce înconjoară vila. Undeva pe dreapta, într-o altă aripă a distinsului local, jurnaliştii au un centru de presă de unde pot trimite e-mailuri, servi cafele, sucuri şi fructe.  

11.00. Karim Habib, designerul BMW, e destul de mişto. Stilat, înalt, interesant.  Simplitatea lui îmi dă curaj şi trecem la discuţie... Am 15 minute la dispoziţie. Karim mi se prezintă, de parcă este cel mai modest om din compania lui.

„Mă numesc Karim Habib, sunt responsabil pentru designul automobilelor BMW. Sunt un designer foarte pasionat, lucrez în acest domeniu de 15 ani, acesta devenind şi jobul meu, dar şi hobby-ul. Am devenit parte a echipei BMW acum 15 ani. Am fost plecat pentru câţiva ani şi am revenit de ceva timp. După ce am absolvit şcoala, am studiat designul maşinilor, apoi mi s-a propus jobul la BMW.”

Karim încearcă să mă introducă în lumea şi filozofia de design a grupului. De la el aflu de ce maşinile BMW sunt nişte automobile scumpe – nu e simplu să produci nişte automobile de clasă premium şi luxury astfel ca ele să fie şi dinamice, şi sportive, şi elegante în acelaşi timp.

BMW este o companie uimitoare. Karim îmi vorbeşte despre o echipă formată din oameni cu adevărat pasionaţi de maşini, ingineri fantastici, foarte muncitori, care depun mereu toate eforturile să-şi îndeplinească munca aşa cum este mai bine.

Karim consideră BMW nişte maşini romantice şi este sigur că oamenii aleg maşini care le oferă emoţii. „Nu cumperi un BMW pentru că pur şi simplu îl vrei, este vorba despre dinamismul condusului, distracţie şi de experienţa inedită. Când vezi calitatea materialelor, le simţi mirosul, este o stare distractivă, o plăcere de a fi la volan. Cred că anume asemenea trăiri îşi doresc clienţii. Ei vor să le vadă în design, când se apropie dimineaţa de maşină, privind-o, să se simtă fericiţi.”

Acum am înţeles. Filozofia BMW este de a fi dirijaţi de trecut, dar mereu orientaţi spre viitor. Modernitatea este foarte importantă pentru concernul bavarez.

Îl întreb pe Karim cu ce animal ar asocia BMW-ul. Râde. Un pic stă pe gânduri. Apoi îmi răspunde foarte serios: „Este dificil să compari maşinile BMW cu un animal. Dar le-aş putea compara cu un cal, foarte elegant, foarte flexibil.  Poate seria 5. Seria 3 este mai mult asemănătoare unui leopard…”

În designul modern, Karim porneşte de la proporţiile clasice: capota lungă, capota cabrio, roţi mari pe părţi, consolele scurte. Pe el îl inspiră multe lucruri – chiar şi ziua ploioasă de peste geam, împrejurimile, cultura, eleganţa, pentru că acestea toate sunt parte din spiritul BMW. Din reclamele Gran Turismo Seria GT, nu e greu să îţi dai seamă ce l-a inspirat pe Karim pentru campania de prezentare a acestui automobil. Luxoasa maşină este reprezentată în imagini având pe fundal o plantaţie de viţă-de-vie, o arhitectură foarte modernă îmbinată cu clasicul manufacturii de vin din Toscana.  

„La fel, buna dispoziţie este foarte importantă. A fi designer este o muncă grea, dar este şi distractivă şi acest fapt se va vedea în maşini.”

Ştiind că Karim Habib îşi poate permite orice BMW, îl întreb ce maşină conduce şi aştept să mă dea jos recunoscând că este posesorul unei maşini super scumpe… „În prezent, conduc un X3, am o familie mică, dar planific să achiziţionez o maşină mai serioasă în curând. Maşina visurilor mele – voi alege una dintre cele expuse astăzi.” Mdaaa, oare ce maşină ar conduce Karim dacă ar fi moldovean?

11.15. Of, interviul s-a terminat. A fost o plăcere, recunosc, dar şi o mare responsabilitate. Acum pot admira în voie maşinile trecutului. Dar şi pe aristocraţii care le posedă. Dacă maşinile sport sunt o pasiune a celor tineri şi bogaţi, maşinile retro par să fie un hobby pentru atunci când rămânem doar bogaţi…

Toată lumea a luat loc pe scaunele plasate de-a lungul lacului şi aşteaptă senzaţionalul defileu al celor mai elegante maşini din lume. Iată un grec trecut de 70, însoţit de două grecoaice bronzate, foarte rafinate cu pălăriile şi ochelarii lor fumurii. Îşi ţin spatele drept şi zâmbetul imperturbabil pe bancheta din spate a unui Mercedes argintiu ce a aparţinut unui maharadja indian. Urmează un Lamborghini din 1963, de un verde metalizat. O maşină care este un vis împlinit al lui Ferruccio Lamborghini, celebru pentru producerea unor tractoare de mare succes. Visul care l-a urmărit cu o determinare teribilă a fost să producă nişte maşini sportive veritabile, care să le dea de gândit marilor rivali. Indiscutabil, a reuşit.

12.00. Va urma o licitaţie după care cca 45 de „visuri auto” vor avea alţi stăpâni… Prezentatorul anunţă că acest concurs al celor mai „elegante motoare” a fost organizat pentru prima dată în 1929, în acelaşi loc, şi acum este unul dintre cele mai importante evenimente de acest gen din lume.

Jurnaliştii se agită. Bliţurile şi privirile se îndreaptă spre un Bugatti negru botoşel din 1937 (Bugatti Type 57 Ventoux). Maşina este cu adevărat impresionantă. Una dintre cele mai seducătoare din punct de vedere vizual. În lume sunt doar patru exemplare ale acestui model care îţi taie răsuflarea. O capodoperă produsă în Alsacia de Jean Bugatti. Cele două aripi ale maşinii sunt cusute parcă manual cu fire de metal într-o creastă care desparte vizual maşina în două bucăţi  extrem de elegante. Uşa se deschide şi din ea ne salută Ralph Lauren, celebrul creator de modă american. O bucăţică mică de Hollywood este acum aici, lângă mine. Ralph Lauren îmi reconfirmă a nu ştiu câta oară concluzia că nu oricine ştie să-şi poarte valoarea cu demnitate şi modestie. Omul, cu cât mai valoros este, cu atât e mai simplu.  

Lumea admiră cu fascinaţie această paradă a celor 52 de automobile din concurs. Lamborghini, Mercedes, BMW, Aston Martin, Bugatti. Seara ieşim cu toţii în faţa Villei Erba să-l cunoaştem pe Fabio Fillipini, designerul casei Pininfarina. Italianul Fabio de la Pininfarina şi canadianul Karim de la BMW au creat designul pentru bestialul BMW Gran Lusso Coupe. Prin felul în care cei doi îşi prezintă cea mai nouă creaţie metalică, înţelegi că îi leagă o colaborare şi o prietenie de milioane. Noi suntem primii care pot admira liniile desăvârşite ale maşinii Gran Lusso.

O nouă dimineaţă pe Como vine cu un soare generos de final de mai. Villa Erba, lacul şi peisajul idilic fac parte din visul meu devenit pentru câteva zile realitate. Mai am câteva ore până la plecare. Romanul din geantă abia aşteaptă să revin la el servind o bună cafea italiană şi contemplând liniştea luminoasă din care fac parte acum…  

…Un jurnalist trebuie să ştie tot timpul când să se retragă dintr-o poveste, am citit undeva. Este adevărat că nu am prea avut de ales când să mă retrag.  Biletele la avion erau cumpărate de mult pentru a doua zi. Băieţii blonzi de la München stăteau cu zâmbetele întinse pe toată faţa, drepţi ca nişte top modele, lângă BMW-urile sclipitoare cu care urma să ajungem la aeroport...

Ciao, Italia! Promit să revin peste vreo 40 de ani, poate cu o maşinuţă retro, cu pălărie cu boruri largi  şi cu ridurile adânci ascunse sub ochelari imenşi de la Victoria Beckham. Dar asta nu se va întâmpla decât după ce o să-mi serbez o senilitate vioaie. Şi eu, şi Victoria. See you.

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+10°