VIP Magazin
Print
Print
Print
Print
Cum se fac afacerile în Moldova
Decembrie 2007, Nr. 44

Cum se fac afacerile în Moldova

Comentează   |   Cuprins

„VIP magazin” vă propune să degustaţi în această lună un produs mai puţin obişnuit pentru revista noastră – afacerea, abordată la modul teoretic. Cât de uşor e să faci afaceri în Republica Moldova – ne-am întrebat în momentul în care Banca Mondială a publicat lista celor mai favorabile pentru afaceri ţări din lume. Potrivit acesteia, din 178 de ţări, Moldova ocupă locul 81 în topul statelor în care este cel mai uşor să începi o afacere (în funcţie de numărul de proceduri, timp, costurile operaţiunii şi capitalul minim necesar).

Împreună cu experţii noştri, încercăm să dezvoltăm subiectul şi să răspundem la alte întrebări: ne iubesc investitorii străini sau nu? Ce fel de afaceri preferă moldovenii? În ce fel de business merită să ne investim pe viitor banii?

Vadim Ceban
director, Direcţia generală pentru politici structurale de la Ministerul Economiei şi Comerţului

Galina Şelari
director, Centrul de Investigaţii Strategice şi Reforme

Anatol Câşlaru
redactor-şef,
ziarul “Eco”



Industrie

Anatol Câşlaru:
Industria textilă va fi pe cal alb: e un domeniu atractiv pentru  investitori - preţul de cost al producţiei este mai mic, braţele de muncă sunt mai ieftine în comparaţie cu ţările din regiune şi Uniunea Europeană. Din păcate, ne transformăm doar într-un atelier de prestări servicii, dar situaţia regională face ca acest domeniu să fie în creştere şi Moldova va obţine doar beneficii. Orice altă industrie poate fi profitabilă. Chiar şi la nivel de sat, dacă faci o minifabrică de procesare a unor produse agricole, aceasta va avea succes. În creştere este şi industria de materiale de construcţii, care în următorii ani va fi mai profitabilă. Pe de altă parte, odată cu sporirea veniturilor, oamenii acordă mai multă atenţie sănătăţii, ceea ce înseamnă că industria farmaceutică va fi una profitabilă şi va avea loc de extindere.

Vadim Ceban:
Din păcate, Moldova pierde propria producere în industria textilelor. Lucrăm fără profit. Companiile mari care au avut contracte cu Republica Moldova deja au început să se reorienteze spre producţia din Maroc şi Tunisia, care este de o calitate superioară celei din Moldova şi este oferită la acelaşi preţ. Important e să nu ne pierdem competitivitatea.

Agricultură

Anatol Câşlaru:
În agricultură se pot face afaceri profitabile. Cererea internă şi externă pentru alimente întotdeauna o să fie mare. Agricultura ecologică este o piaţă care abia se dezvoltă la nivel mondial. Cererea pentru producţia ecologică este permanent în creştere. Iar Moldova se poate poziţiona în acest fel pe piaţa externă, mai ales că în ultimii zece ani pământul nostru s-a curăţat, deoarece agricultorii nu au avut bani pentru îngrăşăminte chimice.

Galina Şelari:
În ceea ce priveşte afacerea cu produse ecologic pure, iniţierea acesteia durează câţiva ani:  cel puţin un an este certificat pământul, încă un an este testat răsadul şi încă un an îţi ia certificarea produsului. Doar după aceste proceduri compania poate primi certificatul de calitate. Cu toate că este un proces costisitor, am putea produce căpşuni, legume exotice, porumb dulce pentru conservare. Moldova are potenţial pentru creşterea unor astfel de culturi. Consumatorul nu mai doreşte produse care doar arată bine, dar produse care sunt gustoase.

Construcţii

Anatol Câşlaru:
În acest domeniu, Moldova este abia la început. Nu avem o piaţă bine organizată: din moment ce totul va fi pus la punct, vor dispărea şi crizele neînsemnate precum lipsa de cerere sau creşterea bruscă a preţurilor. Viitorul construcţiilor sunt oficiile, construcţiile industriale, care deja sunt învechite şi necesită a fi reutilate.

Vadim Ceban:
Piaţa construcţiilor încă nu este acoperită. Cererea va fi la obiecte industriale, infrastructură, logistică. Deocamdată, avem capacităţi reduse de depozite chiar la nivel de regiune. Întreprinderile care au fost privatizate şi care dispun de depozite nu mai corespund standardelor actuale. De aceea, de perspectivă sunt construcţiile pentru depozite şi această cerere va creşte în mod special în raioanele care sunt în apropiere de hotarele cu UE (Ungheni, Cahul, Bălţi). Creşterea acestui domeniu atrage după sine şi dezvoltarea altor sectoare: mobila, producerea ferestrelor etc.

Turism

Vadim Ceban:
În ultimii ani, pentru zonele turistice din Moldova au fost create condiţii destul de bune pentru dezvoltare: anumite facilităţi la plata TVA, a accizelor, impozitelor pe venit, a altor taxe locale. Însă fără dezvoltarea infrastructurii la nivel regional, afacerile legate de turism nu vor merge bine. E un domeniu în care ai unde investi şi trebuie de investit. Afaceri atractive în sectorul turistic ar putea fi cele legate de terenuri de golf, terenuri pentru vânătoare, turism agrar.

Anatol Câşlaru:
Moldova ar putea obţine mulţi bani din turism. Multe centre de turism internaţionale cu tradiţii sunt implicate în conflicte, iar turistul poate fi expus anumitor pericole. Încălzirea globală afectează anumite zone turistice. Moldova, însă, are doar de câştigat de pe urma acestor situaţii şi poate propune turism în zone cu rarităţi naturale, agroturism, turism de afaceri.

Galina Şelari:
În ţările dezvoltate sunt create condiţii special pentru turismul cu sporturi extreme. Până va fi definitivată infrastructura, Moldova ar putea dezvolta un astfel de turism. Ar putea fi utilizate zonele Ţâpova şi Orheiul Vechi.



Servicii

Vadim Ceban:
Este unicul sector care are o balanţă comercială pozitivă. Moldova exportă mai multe servicii decât importă datorită mai multor factori – transportul, IT, telecomunicaţii etc. Calitatea serviciilor care nu se exportă lasă de dorit, iar oamenii de afaceri nu sunt interesaţi de acest sector. Anume pentru acest domeniu statul ar trebui să reorganizeze învăţământul profesional. Moldova dispunea de angajaţi profesionişti în aceste domenii - barmani, chelneri etc. Din păcate, aceştia sunt atraşi de localuri de peste hotare. De aceea, statul, dar şi businessmenii, ar trebui să investească în personal calificat.


Mass media

Anatol Câşlaru:
Piaţa media este în creştere şi urmează să se dezvolte ca atare, pentru că este percepută deja ca o afacere ori ca o posibilitate de exprimare a opiniilor şi nu ca un instrument ideologic. Consumatorul din Moldova solicită „presă de nişă”, ca, de exemplu, presă economică, iar aceasta, la rândul ei, a început să se „specializeze”  - automobile, bănci şi finanţe etc. Oamenii sunt interesaţi să obţină informaţii concrete şi nu au timp pentru lecturi. Piaţa de publicitate a suferit şi ea modificări. Până nu demult, majoritatea companiilor erau locale şi cunoscute, acum foarte multe companii sunt străine şi au nevoie de comunicare cu consumatorul. Produsul trebuie vândut, iar pentru asta trebuie să comunici cu clientul. Publicitatea se dezvoltă cel mai repede, după care urmează TV şi radioul, apoi presa scrisă, iar pe viitor se va dezvolta inevitabil şi on-line-ul, pentru care trebuie creată infrastructura.

Afaceri cu perspective imediate

Anatol Câşlaru:
Odată cu apropierea de Est sau de Vest, vor fi importate o serie de activităţi economice noi. Serviciile financiare se vor dezvolta şi deja se vorbeşte despre brokeraj de credite, care este un serviciu prestat pe pieţele occidentale. Necesităţile trebuie să se apropie de standardele pieţelor vecine. Un alt serviciu care va apare este recuperarea datoriilor, serviciu extrem de cotat pe o piaţă dezvoltată. Ar fi bine să fie create centre de intermediere sau de facilitare a afacerilor.

Vadim Ceban:
Moldova devine un centru de management regional. Multe companii deschid aici filiale, reprezentanţe, firme. Începând cu anul 2008, în mod special, sectorul IT va înregistra o creştere mare.

Nu este de neglijat colaborarea transfrontalieră, care conduce la dezvoltarea sectorului de transport şi logistică. Odată cu creşterea numărului de reprezentanţe ale companiilor străine, poate fi dezvoltat sectorul serviciilor financiare. Piaţa de capital nu este dezvoltată, dar pentru companiile străine Moldova poate fi atractivă sub aspectul serviciilor financiare la export.

Text: Rodica Bileţchi
Fotografii: Andrei Mardare

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon

as vrea va rog mai multa informatie de a concepe o mica afacere intrun satuc mic din moldova inconjurat de padure datimi va rog o ideee!!!
silvia   -  
23 Iulie 2015, 15:38
Sus ↑





* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+26°