VIP Magazin
17 Noiembrie 2019
Print
Print
Print
Print
Tendinţe sănătoase şi promiţătoare ale showbizului moldovenesc
Noiembrie 2011, Nr. 91

Tendinţe sănătoase şi promiţătoare ale showbizului moldovenesc

Comentează   |   Cuprins

Alexandru Popovici
director, Compania „MediaForest Moldova”


Expert al proiectului 50 cele mai influente vedete 2011

Pentru a analiza obiectiv evoluţia showbizului moldovenesc, este nevoie de mai multe cifre şi date, pe care astăzi nu le cunoaştem în totalitate. Un lucru este evident, că mişcări economice specifice businessului artistic există şi în Republica Moldova. Am putea spune chiar că asistăm la stadiul incipient al afirmării pieţei muzicale. Şi vă spun de ce:

1. Există un cadru juridic acceptabil. Am în vedere Legea privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legea culturii, Legea privind sponsorizarea şi filantropia, precum şi alte legi, specifice economiei de piaţă.

2. Avem asociaţii bazate pe interes profesional. Cu toate acestea, în cei 20 de ani de independenţă,  aceste asociaţii cu iz sovietic şi-au demonstrat incapacitatea şi au falimentat simbolic în faţa regulilor economiei de piaţă. De aceea, majoritatea tinerilor creatori, mai cu seamă cei de muzică, nu fac parte şi nici nu se grăbesc să facă parte din vreo uniune de creaţie – ei sunt liber-profesionişti.

3. Au apărut forţe motrice. Începând cu anii 2005- 2006, când remitenţele au acoperit mai multe goluri ale moldovenilor flămânzi, a apărut şi necesitatea „circului”. În aceşti ani au început să funcţioneze primele elemente ale show-bizului autohton. În calitate de piaţă de desfacere a producţiei muzicale au servit nunţile şi cumetriile. Totodată, pentru artiştii locali a apărut un stimul. Este vorba de succesul trupei „O-Zone”, mai apoi al băieţilor din „Zdob şi Zdub” şi al incontestabilului Dan Bălan. Ştafeta muzicală a fost ridicată, mulţi vor să ajungă acolo şi puţini vor reuşi. Totuşi, Cătălin Josan şi Sasha Lopez au demonstrat deja că pot.

4.Există schimbare. Deja putem afirma că există o generaţie de artişti, care gândesc realist şi modern. Adriana Ochişanu, Igor Rusu, Ion Paladi, băieţii din „Akord” şi „Catharsis”, Adrian Ursu, Boris Covali, Pasha Parfeni, Natasha Gordyenko, Aura, Nelly Ciobanu, Vitalie Dani ş.a., acum doi ani, au iniţiat un proces de modernizare a relaţiilor de piaţă pe segmentul dreptului de autor. Acest lucru a fost posibil datorită implicării unor manageri cu experienţă: Iurie Badicu, Vlad Costandoi, dar şi a persoanelor de referinţă cum ar fi Viorica Nagacevschi, Viorel Ţigănash, Sandu Gorgos ş.a. Astfel, a fost creat Grupul pentru Corectitudine şi Transparenţă în AsDAC, de care, după cum cred unii, vor depinde schimbările ulterioare în showbizul moldovenesc.

Ce ascultă publicul moldovean? Oricât de straniu ar părea, nu avem abundenţă de manele sau muzică de prost gust. Da, ea există, unele posturi de radio şi TV chiar promovează o muzică proastă, uneori o muzică inacceptabilă din prima. Dar, luate în ansamblu, lucrurile ne arată altceva: publicul moldovean este unul priceput la gust şi poate chiar elevat. În calitate de argument aduc topul obiectiv şi veridic al celor mai difuzaţi artişti la posturile autohtone de radio şi TV.

La radio: printre favoriţii difuzărilor îi regăsim pe Sasha Lopez, Cătălin Josan, Natalia Barbu, „Akord”, Adrian Ursu, Pasha Parfeni şi „Zdob şi Zdub”.

La televiziune – acelaşi lucru, muzică bună şi artişti selecţi ocupă primele zece locuri în topul celor mai difuzate producţii video: Cătălin Josan, Natalia Barbu, „Akord”, Sasha Lopez, Pasha Parfeni, „Zdob şi Zdub”, Adrian Ursu şi Ion Suruceanu.

Lideri incontestabili: Dan Bălan, de talie internaţională şi „Akord”, la nivel naţional. Cei de mai sus sunt primii 9 la radio şi TV, iar primul în ambele topuri, cu peste 4000 de difuzări la TV şi peste 1.600 de difuzări la radio (în doar o lună de referinţă), este Dan Bălan. Conform monitorizărilor, doar trupa „Akord” (care a lansat în ultimul timp trei piese)  se apropie de cifrele înregistrate de Dan Bălan, ceilalţi opt artişti, deşi au poziţii de clasament bune, nu întrunesc nici 50% din numărul de difuzări ale liderului. Trebuie remarcat şi succesul absolut al lui Sasha Lopez, care, dacă va continua în acest ritm, va putea pretinde şi la poziţia de lider. O concluzie ar fi că tendinţele showbizului moldovenesc sunt unele sănătoase şi promiţătoare, urmează să vedem şi să auzim.

„Media Forest Moldova”, primul serviciu de monitorizare a conţinutului difuzat pe canalele media din Moldova

În septembrie 2011, la Chişinău a fost lansat primul serviciu de monitorizare a conţinutului media fără intervenţie umană. „Media Forest Moldova” este compania ce monitorizează conţinutul difuzat pe canalele media moldoveneşti, iar în urma monitorizării generează informaţii imediate şi exacte cu privire la evenimentele detectate şi la durata acestora. Serviciul de monitorizare este adresat în primul rând artiştilor, managerilor şi caselor de discuri, însă oferă şi servicii de monitorizare şi pentru agenţiile de publicitate, şi pentru clienţii acestora cu privire la difuzările reclamelor, şi, nu în ultimul rând, jucătorilor politici care doresc să-şi monitorizeze prezenţa în dezbaterile publice. Topurile celor mai difuzate piese şi videoclipuri la nivel naţional şi alte topuri de specializate le puteţi vedea pe http://mediaforest-moldova.com

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+13°