VIP Magazin
16 Noiembrie 2019
Print
Print
Print
Print
Yusuf Baykan: „Ospitalieri, sinceri şi sîrguincioşi, aşa aş caracteriza moldovenii”
Iulie 2008, Nr. 51-52

Yusuf Baykan: „Ospitalieri, sinceri şi sîrguincioşi, aşa aş caracteriza moldovenii”

Comentează   |   Cuprins

Nu este pentru prima oară cînd apare în revista noastră – i-am spus „Bine aţi venit în Moldova” acum doi ani, cînd a devenit director general al companiei Moldcell. Apoi, l-am cunoscut în ipostaza de om de afaceri şi de membru al unei echipe de succes. De data aceasta, ne-am propus să-l descoperim pe omul Yusuf Baykan şi să vedem cît de bine se simte printre moldoveni.

În 2006, cînd aţi devenit manager general „Moldcell”, aveaţi un singur concurent pe piaţa de telefonie mobilă. Acum aveţi trei. Într-un interviu acordat revistei noastre atunci, spuneaţi că „concurenţa este întotdeauna un lucru bun pentru consumatori” cu condiţia să fie „transparentă, loială şi corectă”. Cum este concurenţa pe acest segment de piaţă în Moldova de astăzi şi cum au influenţat schimbările recente asupra activităţii dvs. şi a companiei, asupra strategiilor ei de dezvoltare?

Nu mi-am schimbat părerea despre concurenţă. Sînt nişte principii pe care se bazează activitatea companiei „Moldcell”. Nu contează cîţi concurenţi avem - unul sau trei - pentru că nu ei ne stimulează să fim mai buni. Asta ţine de strategia noastră de dezvoltare la nivel de grup şi acţionari. Ne propunem să aducem pe pieţele pe care activăm tehnologiile avansate, să oferim clienţilor noştri soluţii simple şi utile, care să le simplifice existenţa şi, nu în ultimul rînd, să le oferim cea mai bună şi profesionistă deservire.

Care sînt noutăţile pe care le-a propus „Moldcell” în ultima perioadă?

Să lansăm soluţii sau oferte noi face parte din felul nostru permanent de a fi. Utilizatorii tuturor pachetelor „Moldcell” beneficiază actualmente de reduceri, noi tarife sau bonusuri. Pachetul cu plată în avans, Fantasy, a trecut la un nou plan tarifar, la care abonaţii se pot transfera gratuit oricînd, beneficiind de pînă la 85% reduceri la convorbiri în reţea. Clienţii corporativi, începînd din iunie curent, beneficiază în fiecare lună de reduceri în baza numărului de linii active şi a cheltuielilor lunare, iar cei care preferă pachetele preplătite au acum posibilitatea de a-şi alege produsul potrivit din cele două oferite de „Moldcell”: Alocard şi, mai nou, YOYO - destinat unei noi generaţii de tineri, deştepţi şi descurcăreţi, foarte sociabili şi care nu pot sta o zi fără a lua legătura cu colegii şi prietenii din reţeaua lor comunitară. Cea mai importantă noutate o constituie evenimentul care nu are loc, în viaţa telefoniei mobile a unei ţări, în fiece an – mă refer la promptitudinea, din punct de vedere tehnic, „Moldcell” de a lansa servicii pe baza tehnologiei de generaţia a treia - 3G. Demonstraţia practică a avut loc pe 24 iunie anul curent, zi care poate fi considerată drept iniţierea unei noi ere tehnologice în Moldova. Am investit pentru a implementa comunicarea 3G, fără a obţine licenţa, considerînd cu toată sinceritatea că, clienţii companiei noastre merită să utilizeze cele mai moderne şi bune tehnologii existente. În lume, la începutul acestui an, deja peste 300 milioane de oameni foloseau serviciile 3G, bucurîndu-se de un nou stil de comunicare, permiţînd transferul de date pe bande largi, ceea ce măreşte aproape de 30 de ori viteza de navigare şi downloadare din internet, plus servicii de tipul apel video, conferinţă video şi servicii TV. Intrînd pe piaţa din Moldova, ne-am asumat anumite angajamente şi lucrăm în permanenţă pentru a oferi clienţilor noştri mai mult decît aşteaptă de la noi.

Povestiţi-ne despre succesele cele mai importante pe care le-aţi înregistrat, în plan profesional, în aceşti doi ani.

Compania a obţinut performanţe foarte frumoase, reuşind să-şi menţină numele de lider în implementarea noilor tehnologii şi obţinând reputaţia de companie-pilot în promovarea responsabilităţii social-corporative în Moldova. „Moldcell” este unicul operator de telefonie mobilă din RM care a primit toate cele trei mari premii de stat, decernate la începutul anului de către preşedintele ţării: “Premiul de stat în domeniul calităţii” (statueta şi diploma de laureat de gradul 1), “Cel mai bun contribuabil al anului 2007” şi „Marca comercială a anului 2007”. Astfel, marca „Moldcell” a devenit, pentru a treia oară consecutiv, deţinătoarea premiului mare - statueta “Mercuriul de Aur”. Ne bucurăm totodată că, de la începutul anului, serviciile companiei „Moldcell” au fost alese de către 103.9 mii clienţi noi. Conform datelor înregistrate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), „Moldcell” a conectat cei mai mulţi utilizatori de la începutul anului 2008 şi a înregistrat cea mai mare creştere a investiţiilor pe piaţa telefoniei mobile din Moldova în primul trimestru al anului, alocînd peste 93,8 mln. lei pentru dezvoltarea reţelei. Nu sînt lăudăros, dar, atunci cînd e vorba de copiii mei sau „Moldcell”, nu mă pot abţine. (zîmbeşte)

Cum rămîne cu succesele din viaţa personală?

Absolut cert, mi-am fortificat familia. Acum un an am devenit pentru a doua oară tătic, am deja doi feciori: Cem (3,5 ani) şi Mert (1 an).

Prenumele băieţilor au nişte semnificaţii anume?

În persană, „Cem” înseamnă „rege”, iar „Mert” este un nume tradiţional turcesc, care înseamnă “curajos”. La noi, toate numele au o încărcătură simbolică şi magică, dacă vreţi.

Sînt prenume „puternice”. Credeţi că acestea le pot influenţa caracterul, felul de a fi?

Cu aşa semnificaţii, cel puţin sper (zîmbeşte). Însă, cu siguranţă nu prenumele este factorul-cheie în formarea personalităţii copilului. După ce dai copilului un nume, urmează o cale lungă: mai trebuie să-l şi educi, să-i transmiţi valorile familiei, să-i cultivi dorinţa de a învăţa şi, nu în ultimul rînd, trebuie să-l ajuţi să identifice corect acel hotar între libertate şi responsabilităţi, pentru a fi capabil să ia independent propriile decizii de viaţă.  

Unde este familia dvs. acum şi cu ce se ocupă soţia dvs.?

Actualmente se află cu toţii la Istanbul. Copiii cresc, iar soţia ar vrea să-şi reia activitatea profesională la compania „SixSigma Black Belt”.

Dle Baykan, vă rugăm să continuaţi fraza: Moldova este prima ţară …

…în care am venit în funcţie de director general al unei companii moderne, avansate şi respectate precum „Moldcell”, am rămas copleşit de verdeaţa capitalei şi de traficul acceptabil pe străzi, am gustat zeamă şi mămăligă, am văzut cît de pompos şi gălăgios se marchează zilele de naştere, iar jubileele se organizează după toate rigorile, la fel ca şi nunţile (zîmbeşte). Şi, poate nu e prima, dar, cu siguranţă, e ţara în care mă simt bine, ca acasă.

Ce locuri din Moldova aţi vizitat şi cum vi s-au părut?

Am vizitat mai multe regiuni ale Moldovei de la Edineţ şi până la Cahul. Merg prin Moldova împreună cu prietenii, dar şi alături de colegii mei, fie în cadrul campaniilor promoţionale regionale, care au devenit deja o tradiţie pentru „Moldcell”, fie în excursii cu toată echipa. Recent, am fost la mănăstirea Căpriana unde, deşi ne prinsese ploaia, ne-am odihnit şi ne-am distrat de minune.

Aveţi o ţară foarte frumoasă, foarte verde. Are un aer şi un stil european, nepreluînd părţile negative ale Europei de astăzi – Moldova nu este încă foarte pragmatică, individualistă, comercială. Am avut ocazia să locuiesc în mai multe ţări, dar Moldova ocupă un loc special în inima mea. Îmi place, dar nu pot să explic de ce anume. Ca şi în cazul unei femei – îţi place, te încîntă, dar nu pentru ceva anume, ci în totalitate, prin armonia pe care o emană.

În doi ani, aţi reuşit să cunoaşteţi probabil mulţi oameni din Moldova, din diferite domenii. Cum i-aţi descrie pe moldoveni?

Ospitalieri, sinceri şi sârguincioşi, aşa i-aş caracteriza pe moldoveni. Sînt nişte calităţi pe care le apreciez foarte mult. Apropo, cred că avem un simţ al umorului asemănător, sîntem pe aceeaşi „undă” şi-mi place acest lucru.  

Cu ce vă ocupaţi în timpul liber?

Diving şi navigare pe mare, dar este un hobby pe care-l practic mai rar, şi din motivul că nu poate fi practicat oriunde... şi oricând... În timpul liber, cînd prind vreo ocazie, zbor la familie, în Istanbul. Cînd stau în Moldova, de regulă îmi petrec timpul în cercul prietenilor, discutînd, vizionînd meciurile de fotbal. Dacă stau acasă de unul singur - citesc şi privesc filme. Apropo, am reuşit să adun o colecţie bogată de dvd-uri, printre care filme SF, suspense şi istorice.  

Aveţi nişte locuri sau localuri preferate, pe care le frecventaţi mai des?

Unii dintre prietenii mei au case foarte frumoase, cu grădini încîntătoare, plasate în raza Chişinăului şi în afara lui. Îmi place să le fac vizite în week-end  şi să mă relaxez într-o atmosferă caldă şi confortabilă.

Ce ascultaţi în maşină, în drum spre serviciu sau casă?

În general, ascult muzica în stil rock, chiar metal. Îmi place „Metallica”, „Bon Jovi”, „Aerosmith”. Chiar şi „monştrii” de la „Lordi”, controversaţii învingători ai „Eurovision”-ului din 2006, pentru muzica şi, desigur, curajul lor. Apropo, în maşină mai am şi un CD al formaţiei „Trigon”, pe care-l ascult mai mult seara. Şi băieţii de la „Snails” îmi sînt simpatici şi mă bucur că nu lipsesc de la evenimentele noastre, fiind îndrăgiţi şi de angajaţii companiei.

În unul din interviuri ziceaţi că din copilărie aveţi un vis - să vă luaţi un iaht şi să călătoriţi pe el cu familia. S-a schimbat ceva între timp?

În opinia mea, visurile, aspiraţiile îl fac pe om mai interesant şi poate chiar mai plin de viaţă. Cel mai captivant mod de odihnă pentru mine este să fiu la cîrma unui vas, navigînd pe mare sau ocean. Este o experienţă  inedită. Deocamdată visul a rămas vis. În acel interviu mai ziceam că-l voi realiza atunci când va veni timpul să mă retrag din business, şi încă e devreme. (zîmbeşte) Acum sînt „căpitanul” unui alt “vas”, pe care trebuie să-l trec, împreună cu echipa, de orice furtună şi să-l conduc tot înainte.

Text: Irina Tribusean
Foto: www.fotoroom.md

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+16°