VIP Magazin
15 Decembrie 2019
Print
Print
Print
Print
Valentin Ţurcanu. Omul care ştie să învingă
Octombrie 2005, Nr. 18

Valentin Ţurcanu. Omul care ştie să învingă

Comentează   |   Cuprins

Personalitate cu verticalitate, ambiţios şi, după cum se caracterizează, cu multă încredere în forţele proprii, Valentin Ţurcanu, acţionar majoritar şi director general al Casei de Comerţ  „Camelia & Tip Top”, este o notorietate în businessul autohton. Manager de excepţie, nu se mulţumeşte cu ce are şi tinde mereu spre perfecţiune.

Recent a împlinit douăzeci şi patru de ani de când şi-a cerut soţia în căsătorie. O dată pe an merge la pescuit, o dată la trei ani ia chitara în mâini şi este dus de valul amintirilor. Când era mic, dorea să se facă cântăreţ şi sportiv. Nu s-a făcut nici una, nici alta... Face business de la 8 ani, de când vindea roşii la piaţă împreună cu bunelul.

A absolvit Colegiul de Finanţe şi Economie din Chişinău şi Institutul de Comerţ din Kiev. A lucrat în calitate de contabil la magazinul „Unic”, apoi contabil-şef la  „Lumea Copiilor”.  Un bun generator de idei, a fost printre primele persoane care a aplicat legea arendei şi a privatizării. Atunci a înţeles că menirea sa este businessul, pentru că în acest domeniu mâinile sunt mai dezlegate şi viaţa are alt puls. A urmat crearea Casei de Comerţ  „Camelia”, care la început comercializa doar mărfuri pentru copii. Cu timpul, atât suprafaţa, cât şi direcţiile de activitate ale acesteia s-au extins.

Dle Ţurcanu, ce sunt azi afacerile dvs.?

Creşterea concurenţei, piaţa, economia tenebră şi contrabanda m-au determinat să fac investiţii în domenii cu totul diferite. Ne-am reorganizat într-o casă de comerţ cu un sortiment de mărfuri mult mai variat, am investit capital în salonul „Tip-Top”, comercializăm mărfuri angro - de la electrocasnice şi mobilă  până la automobile. Avem restaurantul „Tete-a-tete” şi o agenţie de turism pentru clienţii noştri pe care o considerăm satelit al „Cameliei”.  Le oferim cumpărătorilor posibilitatea să călătorească la preţuri mai mici şi în condiţii mai favorabile.

Ca persoană care aţi încercat cam totul în business, cum arată o piaţă de afaceri ideală?

Consider că la noi nici nu a existat vreodată economie de piaţă adevărată. Cheltuielile pentru producere şi vânzări trebuie să fie acoperite, ceea ce nu se întâmplă şi, drept urmare, falimentează întreaga economie. Statul, însă, nu se implică. Un efect distrugător are contrabanda care vine peste noi de oriunde. Eforturile din partea vămii şi a organelor de stat de a stopa flagelul sunt insuficiente. Există foarte puţine magazine unde ai putea cumpăra prin transfer electrocasnice, de exemplu. Achitările se fac cash şi, respectiv, nu se plătesc impozite. Nouă, oamenilor de afaceri, ne lipseşte o etică corespunzătoare şi, în consecinţă, începem a ne fura unii pe alţii. Decât să promovăm ceva nou, e mai simplu să însuşim ideile, brandurile şi tehnologiile altora şi să le aplicăm la noi. Am venit în economia de piaţă cu obiceiul vechi de a fura de la stat, de la colhoz. Trebuie să dezvoltăm o cultură a omului de afaceri, să investim în resursele umane şi doar atunci vom avea rezultate.

Ce atitudine aveţi faţă de politică şi politicieni?

Urmăresc cum merg lucrurile, dar nu pot da o apreciere. Este anormal ca băncile să înregistreze beneficii de zeci de milioane şi, în acelaşi timp, ţăranul să nu poată  plăti combustibilul pentru a-şi strânge roada. De la această sărăcie s-ar părea că toţi sunt afectaţi, există, însă, şi o clasă de mini-oligarhi. Şi la această situaţie a contribuit şi televiziunea.

De ce sunteţi supărat pe presa electronică?

Unele posturi de televiziune au monopolizat piaţa, au ridicat preţurile la publicitate. În plus, conţinutul spoturilor publicitare nu corespund adevărului şi induc publicul în eroare. Sunt cazuri când, pentru a atrage clientul, se anunţă nişte preţuri mici dar, atunci când cumpărătorul ajunge în magazin, i se spune că  totul s-a vândut. Adevărul e că asemenea preţuri nici n-au existat.

Care sunt regulile după care vă conduceţi în afaceri şi în viaţă?

Sunt aproape de poruncile din Biblie sau de cele ale filosofilor antici. Pentru mine, cel mai important este clientul şi încrederea lui. În relaţiile interumane contează sinceritatea, corectitudinea şi adevărul.

O parte din profiturile Dvs. este donată în scopuri de binefacere?

Facem lucruri filantropice şi ne străduim să aducem bucurii în inimile oamenilor mai trişti ca noi. De multe ori am ajutat casa de copii de la Căzăneşti şi o casă de invalizi. Am sponsorizat festivalul „In memoriam Doina şi Ion Aldea-Teodorovici”, precum şi multe alte acţiuni.

Ce proiecte nu vă dau pace?

Sunt mai multe, dar, urmărind vectorul de dezvoltare al economiei, stăm în expectativă. Cine spunea că o vită poate da mai mult lapte doar dacă este mulsă mai des? Este fals. Ea mai trebuie îngrijită şi hrănită. O situaţie similară e şi în cazul nostru.

Care e pasiunea la care vă este greu să renunţaţi?

Nu sunt dependent de nimic. Nici chiar de business. Pasiunea mea este libertatea, într-un sens frumos al cuvântului. Ştiu să lucrez cinstit, sunt descătuşat şi trăiesc fiecare clipă cu intensitate.

Cât de mult vă sprijină familia în ceea ce faceţi?

Foarte mult. Marina, soţia mea, este manager la „Camelia”. Fiul, Vladimir, are 23 de ani şi-mi este mâna dreaptă în afaceri. Având idei şi viziuni noi, de multe ori polemizăm pe marginea subiectelor de afaceri. Are sânge de businessman, este ambiţios şi urmăreşte planuri grandioase. Ştiu că o să reuşească să devină un nume în lumea afacerilor. Iulia, fiică-mea, studiază la facultatea de Management de la Academia de Studii Economice şi mai face cursuri de design, domeniu după care e înnebunită.

Credeţi în prietenie?

Prietenia este cel mai esenţial criteriu al fericirii. Fără amici, confortul material nu te poate face un om împlinit. În sensul acesta sunt o persoană norocoasă. Am parte de prieteni adevăraţi.

Şi de duşmani adevăraţi?

O, cred că am mulţi duşmani pentru faptul că sunt, uneori, prea direct şi spun lucrurilor pe nume. Eu, însă, nu sunt ranchiunos.

Sunteţi genul de conducător tolerant sau autoritar?

În funcţie de situaţie. Am peste o sută de angajaţi şi nu poţi fi cu toţi întotdeauna tolerant. Deseori sunt impulsiv, dar încerc să mă stăpânesc ca să nu fac greşeli în raport cu mine şi cu ei.

Ce defect însemnat aveţi?

Sunt mai multe. Mă supraestimez. Uneori, pentru a obţine ceva, sunt prea dur.

Ce sfaturi i-aţi da unui businessman începător?

În primul rând, să nu se bazeze pe cunoştinţele teoretice pe care le-a primit la Universitate. Să lucreze mult asupra obţinerii cunoştinţelor practice, cele cu care te confrunţi în realitatea de zi cu zi. Pentru a fi un bun businessman, este necesar să cunoşti şi psihologie, şi comunicare interumană, şi religie, şi multe alte domenii. În societate se desfăşoară o competiţie continuă, de aceea trebuie să ştii să învingi.
 
Eugenia Buzu

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+10°