VIP Magazin
30 Septembrie 2020
Print
Print
Print
Print
Stela și Sergiu Moldovanu
Octombrie 2014, Nr. 124

Stela și Sergiu Moldovanu

Comentează   |   Cuprins

„Cele mai bune rame sunt aici”, scrie pe unul dintre posterele de pe pagina lor oficială de Facebook. Cel mai frumos decor se găsește tot la ei, de zece ani deja – un deceniu de bun-gust cultivat într-un oraș care, uneori, se pierde în kitsch. molDeco este mai mult decât un salon de înrămare și mult mai mult decât o simplă afacere de familie. molDeco este doctorul caselor noastre.
(Text: Diana Guja, Foto: fotoroom.md)

>>> Ideea a venit dintr-o pornire mai degrabă egoistă, de a-mi înrăma propriile lucrări. Am renunțat la egoism când am înțeles că am putea să-i ajutăm și pe alții în acest sens. La drept vorbind, nu ne-am gândit la „arta” pe care o cumpără moldovenii, am încercat să facem operă de artă din tot ce înrămăm, indiferent de valoarea propriu-zisă a lucrării.

>>> molDeco s-a născut
din dragoste de frumos, la ceva timp după ce a venit pe lume primul nostru copil. Sergiu deja inițiase o mică afacere cu mobilierul, iar eu îmi umpleam timpul cu o pasiune din copilărie, broderia. Vroiam să găsim ceva care să ne aducă mai multă satisfacție, noutate, ceva complementar cu activitatea existentă, fără mari investiții suplimentare. Atunci în Chișinău nu era decât un singur atelier de rame, unde mergeam cu broderiile mele, însă era un spațiu care nu impresiona prea mult și nici alegerea nu mi se părea potrivită. Am început a cerceta unde se produc ramele adevărate și am decis să mergem direct la mama lor acasă, în Italia. Prima noastră călătorie în Europa ne-a făcut să venim cu câteva profiluri pentru rame în portbagaj și cu o doză enormă de entuziasm. Așa am început a dezvolta un vis. Am început a trăi cu ideea că putem crea un spațiu absolut nou în oraș, unde, în afară de rame, să oferim atmosferă, căldură, comunicare. 

>>> Nu am avut un plan de afaceri sau o strategie pusă pe hârtie. Însă am mers cu pași siguri, urmând intuitiv niște principii clare: oferim calitate, indiferent dacă ne costă mai scump producerea, un termen de realizare mic și deservire cât mai prietenoasă. În timp, nu am renunțat la niciunul dintre aceste principii, iar asta chiar a dat roade. Oamenii simt foarte bine locul care le place, mai ales că nu am făcut niciodată diferența între cei care vin cu opere de artă și cei care aduc la înrămat simple obiecte cu valoare sentimentală.

>>> Secretul nostru este, probabil, că nu ne-am pus niciodată întrebarea cine e mai important în afacere. Nici până astăzi, pe cărțile noastre de vizită nu este indicată funcția. Succesul într-un business de familie constă în a împărți sarcinile în așa fel încât fiecare să facă ce știe mai bine. Și să se ajute reciproc. De cele mai dese ori, suntem două capete care gândesc în aceeași direcție și pot face de două ori mai mult împreună.

>>> Am învățat din mers, experimentând, desfăcând rame ca să vedem cum sunt fixate pe dinăuntru. La început făceam totul noi doi. Sergiu tăia rama și o asambla, eu tăiam passepartout-ul, ștergeam sticla. Apoi am adăugat câte un angajat, pe măsură ce se mărea volumul nostru de muncă. I-am învățat ce știam noi. Ei au învățat în continuare în procesul de lucru. Acum noi le cerem sfaturi, când e vorba de lucrări mai dificile. Mergem la expoziții internaționale, forumuri de înrămători. Schimbul de experiență în domeniul nostru este cel mai valoros  curs de specializare. Anul acesta am trecut cu brio în categoria „Înrămătorilor recomandați la nivel mondial”, în urma unui examen riguros organizat la Londra de Asociația Artelor Frumoase din Marea Britanie. Este nivelul pentru care am acumulat zece ani de experiență. După acest examen, suntem chiar mândri că am putut realiza asta pentru țara noastră.

>>> Piața locală urmează gusturile pieței internaționale. În ce privește finisajele și decorul, în Republica Moldova nu se produce mare lucru, importurile dictează. Alta este ce anume se alege din oferta producătorilor internaționali. Noi am mers în cea mai mare parte pe gusturile proprii, însă am lăsat și loc de „modele care se vor vinde cu siguranță, chiar dacă nouă nu ne plac”. În afaceri trebuie să găsești mijlocul de aur între vânzări și preferințele proprii. Gusturile sunt diferite, aceeași ramă poate fi frumoasă
pentru unii, și neinteresantă pentru alții, scopul nostru este să punem lucrarea potrivită în ea.

>>> Cu siguranță că avem și misiunea de a educa clientul, de a cizela gusturile chiar, din moment ce activăm într-un domeniu care ține de estetic. Tocmai de aceea avem expuse în saloanele „molDeco” o mulțime de lucrări înrămate. Ele servesc drept model, dar și demonstrează capacitățile noastre de a potrivi rama cu conținutul ei. Clienții fideli sunt siguri că îi vom ajuta, iar cei care vin pentru prima dată obțin o doză de încredere când observă ramele noastre. 

>>> La început, angajam primul venit. Apoi experiența venea cu timpul. Acum avem cu totul alte cerințe față de personal. Consultantele noastre au studii superioare în domeniul designului interior sau vestimentar, dar uneori doar studiile nu sunt suficiente. Din experiența noastră recentă în angajări, am înțeles că trebuie să ai multă răbdare până găsești persoana potrivită. Avem o responsabilitate enormă față de clienți, nu putem să-i lăsăm pe mâna oricui.



>>> Cea mai neaşteptată comandă a fost o lucrare pictată de Eugen Doga! Chiar a fost o descoperire neașteptată. Recent am pus într-o ramă prima poză a unui bebeluș, cu „eticheta” lui de la maternitate și cu o bucată de ombilic căzută după naștere. Pentru cineva pare straniu, iar pentru familia aceea e o părticică de bucurie.

>>> Nu preluăm comenzi despre care știm din start că nu vor arăta bine sau care ne pot strica imaginea de înrămători profesioniști. Deseori oamenii au în casă un element greșit și vor să le facem în jurul lui ceva și mai greșit. În aceste cazuri refuzăm comanda sau încercăm să găsim o soluție mai potrivită. Lucrăm cu clientul să-l convingem că așa e mai bine. Uneori, e adevărat, nu-i putem convinge, dar, mai devreme sau mai târziu, tot ei revin cu ideea de a face așa cum e mai bine. 

>>> Promovarea salonului din sectorul Râșcani a fost cea mai grea încercare pentru noi. Am lucrat cel puțin un an pe contul salonului din Centru ca să-l putem menține. Am avut de câteva ori ideea să renunțăm la el, dar i-am dat de fiecare dată încă o șansă. Acum strângem roadele insistenței noastre. Datorită acestui enorm efort de promovare, Chișinăul a obținut un spațiu de cultură în care se întâmplă și evenimente artistice, dincolo de vânzarea ramelor.

>>> Important este să nu renunți la vis, la ideea pe care ai avut-o în plan. Nu se obține nimic ușor, aici și acum. În țara noastră, lipsită aproape în totalitate de tradiții de cumpărare a operelor de artă, este foarte greu să trăiești din vânzarea frumosului. Oamenii ajung în ultimul rând la produsele artistice, și nu trebuie să contezi pe cifre cu multe zerouri. Însă, dacă te-ai regăsit în acest domeniu, dacă oferi mai mult decât în mod obișnuit, dacă depui mult suflet în ceea ce faci, succesul este asigurat. Răbdare, perseverență, tupeu în unele cazuri, acestea sunt ingredientele pe care le-am folosit și noi.

>>> Dacă am reveni cu zece ani în urmă, probabil nu am lansa o afacere la etajul al șaptelea în incinta unui hotel. Însă și acest moment al începutului nostru a avut farmecul său. Eram atât de… altfel, încât am putut purta după noi o armată întreagă de clienți care ne cunosc încă din acea perioadă.


Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău