VIP Magazin
22 Octombrie 2018
Print
Print
Print
Print
Purcari: consistenţă în perfecţiune din 1827
Decembrie 2013, Nr. 115

Purcari: consistenţă în perfecţiune din 1827

Comentează   |   Cuprins

Istoria Vinăriei „Purcari” începe acum două secole, atunci când coloniştii francezi au văzut pentru prima dată dealurile însorite de aici, solurile cu textură nisipoasă, prielnice pentru plantarea viţei-de-vie, şi s-au îndrăgostit imediat de acest ţinut. Francezi fiind, au intuit că terroirul este unul foarte special, asemănător renumitei regiuni Bordeaux. Doar câteva decenii mai târziu s-a confirmat faptul că podgoriile Purcari sunt, într-adevăr, amplasate la aceeaşi latitudine ca şi celebra zonă vinicolă, iar solul bogat în rubidiu conferă vinurilor o culoare purpurie intensă, aproape neagră, specifică şi vinurilor bordeleze.

Coloniştii au luat în arendă aceste pământuri, îngrijindu-le după canoanele viticulturii franceze. Produceau preponderent vinuri roşii care, în scurt timp, au căpătat faima unor vinuri cu buchet intens şi complex, cu note de prune coapte, smochine şi coacăză neagră. Succesul vinificatorilor nu a trecut neobservat, pentru că, în anul 1827, însuşi ţarul Nicolae I al Rusiei emite un Decret Special, în urma căruia la Purcari este înfiinţată prima gospodărie vinicolă specializată din Basarabia.

De atunci, proprietarii domeniului Purcari au fost germani, ruşi, francezi, dar şi moldoveni – onorabilii domni pe nume Dăncilă şi Clotea. La sfârşitul secolului al XIX-lea, podgoriile de Purcari, asemeni multora din Europa, sunt distruse de filoxeră. Apoi încep războaiele şi s-ar fi părut că secretul vinurilor de Purcari a fost pierdut pe vecie... Sau nu?

Acum, când Vinăria „Purcari” intră în cel de-al doilea deceniu al perioadei sale moderne, CEO-ul Victor Bostan reflectează asupra lansării noului „Purcari”, succeselor înregistrate în primii zece ani, vorbeşte despre un viitor plin de promisiuni, dar şi despre trecutul valoros al Vinăriei „Purcari”.

Cum caracterizaţi prima decadă a activităţii Dvs. în calitate de director al Vinăriei „Purcari”?
A fost o perioadă a căutărilor, descoperirilor şi deciziilor dificile. Timp de zece ani, am reuşit să renaştem Château Purcari – să replantăm viile, să găsim noi pieţe de desfacere, să creăm noi vinuri şi, din câte ştiţi, lucrurile făcute pentru prima oară necesită mult efort şi dedicaţie. Rezultatele le putem observa doar acum. Şi pot spune cu mândrie că nu doar am reuşit să schimbăm vinăria, dar am şi revoluţionat piaţa vinului din Republica Moldova.

După zece ani de muncă asiduă şi succese pe măsură, aţi decis să mai faceţi un efort, lansând o nouă imagine „Purcari”. De ce?
O ştie toată lumea – sunt un perfecţionist, nu mă mulţumesc nici cu sferturile, nici cu jumătăţile de măsură. În ceea ce priveşte noua imagine „Purcari”, nu a fost o hotărâre spontană, un moft, ci o necesitate generată de evoluţia vinăriei. Purcari numără aproape două secole de dedicaţie, iar readucerea în lumină a anului 1827 – anul fondării vinăriei – pune accent pe realizările pe care le-am atins între timp. Este o istorie fascinantă care începe în micul sătuc Purcari, continuă cu succesul de la expoziţia din Paris, exportul vinului „Negru de Purcari” în marile capitale europene şi reînvie în 2002, odată cu reconstrucţia Château-ului şi replantarea a 250 de hectare de viţă-de-vie. Noi avem o istorie care ne aparţine doar nouă, avem o legendă care e doar a noastră, avem o identitate... şi tocmai asta am hotărât să scoatem în evidenţă. Timpul e cel mai preţios capital de care dispunem.



Şi totuşi, de ce aţi ales să vă axaţi anume pe anul 1827 în campania de comunicare, şi nu pe un alt atu al brandului „Purcari”?
Pe parcursul a 200 de ani, lumea a evoluat nespus de mult, a devenit practic de nerecunoscut. Mijloacele de transport, muzica pe care o ascultăm, criteriile de frumuseţe, gusturile culinare, mijloacele de comunicare şi, de ce nu, felul în care iubim – toate s-au schimbat drastic. Puţine sunt lucrurile sau fenomenele care se pot bucura de o contanţă în timp, mai ales în Republica Moldova. Pot afirma cu fermitate că Vinăria „Purcari” a reuşit nu doar să menţină standardele de calitate, dar şi valorile sale timp de două secole. Stabilitatea în perfecţiune este cel mai bun lucru pe care Purcari îl aduce clienţilor săi. Din 1827.

Ce s-a schimbat în vinul propriu-zis?
În munca noastră, trebuie să aştepţi uneori şi zece, ba chiar şi 15 ani ca să vezi rezultatele. Podgoriile pe care le-am plantat în anii 2003, 2004 au ajuns la maturitate, la vârsta când calitatea strugurilor îşi atinge îndrăzneţ apogeul, iar vinul produs devine din ce în ce mai select. Este un indicator că am ajuns la o nouă etapă şi a venit timpul să întoarcem fila în istoria Purcari către un viitor şi mai glorios.

Cum aţi reuşit să atingeţi aceste succese?
Dintotdeauna am ales să fiu înconjurat de oameni entuziaşti, oameni care pot să facă schimbări. Dacă ne uităm la istoria Purcari, anume marii entuziaşti, asemeni lui Pimen Cupcea şi Ion Ungureanu, care au reuşit să restabilească celebrul vin „Negru de Purcari” şi să creeze legendarele „Purpuriu” şi „Roşu de Purcari”, au fost acei care au dus la progresul vinăriei.
Deşi eu sunt acel care iese în prim-plan la numeroase ocazii, sunt susţinut de o echipă numeroasă, extraordinară şi tânără, fără de care nu aş fi reuşit. Cui să-i oferim credit pentru succesul Purcari: agricultorilor care strâng roada, oenologilor care creează vinul sau numeroasei echipe care stă în spatele a ceea ce este Purcari astăzi? Succesul Purcari este o sinergie.

În 2002, pe lângă replantarea viţei-de-vie, aţi reconstruit vechiul Château. Aţi fost una dintre primele vinării care a pus accent pe partea turistică...
Nu pot să neg, am fost inspirat în decizia mea de frumoasele Château-uri pe care le-am văzut în Franţa – adevărate opere de artă situate în inima podgoriilor. Totuşi, vreau să mă întorc la istoria Purcari şi să subliniez că în 1827 tocmai pe acest loc se afla casa stăpânilor domeniului Purcari, iar sub ea – faimoasele beciuri, care rămân neschimbate până astăzi. Nu am făcut decât să reconstruim Château-ul care era acolo cu două secole în urmă şi să reînviem tradiţia care a fost începută atunci.

Astăzi, Château Purcari a devenit un wine resort, vizitat anual de peste 7 mii de turişti din toate ţările lumii. Oaspeţii au posibilitatea să descopere străvechile tradiţii ale vinăriei, să deguste celebrele vinuri, să se delecteze cu mâncăruri rafinate din bucătăria europeană şi să atingă istoria cu propriile mâini vizitând beciurile istorice.

Aveţi până acum circa 160 de medalii la concursuri internaţionale. Impunător şi, de ce nu, împovărător, căci obligă la multe. Ce medalii au mai venit în colecţie anul acesta?
Anul acesta am primit un număr record de premii şi tind să cred că este o recunoaştere a eforturilor noastre. Colecţia de vinuri „Purcari” a fost suplinită cu 25 de medalii la prestigioasele concursuri internaţionale Decanter World Wine Awards din Marea Britanie, Challenge International du Vin din Franţa, Concours Mondial din Bruxelles şi şapte medalii la expoziţiile din România – Vinul.ro şi International Wine Contest Bucharest. În Rusia, vinurile „Purcari” au fost onorate cu zece medalii pentru calitatea excelentă în cadrul renumitelor expoziţii ProdExpo, Vinorus şi Vinoteh. La ProdExpo, de cel mai de preţ trofeu – Grand Prix – s-a învrednicit vinul „Negru de Purcari” Anniversary Edition 2009.



Aceste rezultate nu pot fi atinse fără investiţii pe măsură…
Da, ţin să menţionez că Horizon Capital, cel mai prolific fond de investiţii din regiune, este un investitor în companie. Cei aproape 18 milioane de dolari investiţi de către ei sunt de departe cea mai importantă investiţie americană în sectorul vinicol din Moldova. Avem, împreună cu Horizon, o strategie foarte ambiţioasă de a deveni un campion vinicol regional. Posibil, prima multinaţională moldovenească cu poziţie de lider pe pieţele regionale, în special România, Polonia, Cehia, Ucraina, Ţările Baltice.

Anul acesta, ca niciodată, guvernele şi oamenii s-au solidarizat în susţinerea vinurilor moldoveneşti. Reţelele de socializare explodau de mesaje de susţinere din România, Canada, Belgia, Franţa, Bulgaria… Chiar şi din Rusia…
Ce să vă spun? Am trăit momente emoţionante. N-am simţit niciodată mai aproape umărul atâtor oameni. Ambasadele au organizat prezentări de vinuri, proprietarii unor reţele de magazine ne-au invitat să le umplem rafturile, restaurantele, să intrăm în lista lor de vinuri, parlamentul român a organizat o prezentare a vinurilor moldoveneşti în incinta sa... Această solidarizare, în ultimă instanţă, s-a soldat şi cu creşterea unor cifre. De exemplu, în luna octombrie vânzările vinurilor de Purcari în România au crescut cu 200%.

Aţi scris o foarte emoţionantă scrisoare către angajaţii Dvs. în ziua când a fost anunţat embargoul...
A fost un moment emoţionant şi pentru mine. În momentele grele, nu depinzi doar de tine, de emoţiile tale, ci ai 600 de oameni în spate, cu familiile lor, cu planurile lor de viaţă. Şi trebuie să găseşti cuvintele potrivite ca să-i ţii împreună. Dar nu m-am aşteptat ca scrisoarea mea să aibă un asemenea răsunet şi în afara companiei. S-a simţit o asemenea căldură, o asemenea solidarizare cum rar se întâmplă. Mă gândesc uneori că avem nevoie nu atât de o nenorocire care să ne unească, ci de o cauză. O idee. O valoare. Şi aici a fost anume acest moment.

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+16°