VIP Magazin
25 Septembrie 2018
Print
Print
Print
Print
Kamil Yazici. Despre Moldova, bere şi succes
Septembrie 2012, Nr. 100

Kamil Yazici. Despre Moldova, bere şi succes

Comentează   |   Cuprins

Actualul manager general al companiei Efes Vitanta Brewery Moldova, Kamil Yazici, face parte din străinii care dezvoltă afaceri de succes în ţara noastră. Născut şi educat în SUA, Kamil a lucrat timp de zece ani la Moscova înainte de a veni la Chişinău. Iar aici este probabil cel mai tânăr manager general din istoria companiei din Moldova, preluând funcţia în noiembrie 2011, când încă nu împlinise nici 32 de ani.

Locuiţi şi lucraţi la Chişinău de aproape un an. Ce relaţie aveţi cu acest oraş?
Primăvara şi vara îmi place să mă plimb prin oraş. E plăcut şi interesant, dar şi util să ieşi în stradă, să intri în magazine, să fii în preajma oamenilor şi să interacţionezi cu ei. Preferata mea este strada 31 August 1989. Am câteva restaurante preferate pe care le vizitez frecvent şi la care merg împreună cu invitaţii mei. Am fost şi la Orheiul Vechi, un loc emblematic al trecutului istoric şi geologic. Din mâncarea moldovenească, îmi place zeama şi mămăliguţa cu nişte cărniţă gustoasă! (zâmbeşte)

Ce părere aveţi despre ţara noastră, despre capitală şi despre oameni? Care sunt cele mai importante probleme şi avantaje ale Moldovei, observate de un om din afară?
Îmi place caracterul deschis şi binevoitor al oamenilor. Moldovenii, la fel ca şi ruşii, ştiu să se bucure de viaţă şi, ca turcii, sunt generoşi şi ospitalieri. Ca investitori, ne simţim bineveniţi în această ţară. În orice mediu de afaceri, indiferent de timp sau ţară, există dificultăţi care trebuie înlăturate. Cred că soluţia o constituie capacitatea de a conştientiza dificultăţile şi colaborarea eficientă a guvernului cu societatea civilă şi reprezentanţii mediului de afaceri pentru rezolvarea lor. Moldova este o ţară în plin proces de dezvoltare, deschisă pentru schimbări. Dar are abia 20 de ani, vârstă greu de comparat cu 90 de ani ai Turciei şi peste 230 ai Statelor Unite. Este cu adevărat entuziasmant şi îţi dă o satisfacţie profundă să participi la formarea viitorului unei ţări.

Vă mai amintiţi prima zi petrecută la Chişinău? Care au fost primele dvs. gânduri şi impresii?
Îmi place ceea ce am găsit aici. A fost un contrast puternic după Moscova: oamenii sunt mai plăcuţi, traficul este mult mai lejer şi preţurile mai mici. Dar am observat şi similitudini cu Rusia şi Turcia. În Moldova, un mare procent de populaţie vorbeşte fluent limba rusă şi se simte moştenirea sovietică. Ca şi Turcia, Moldova e o ţară ospitalieră, iar multe cuvinte din vocabularul localnicilor vin din limba turcă – ciorbă de la ciorbaşi, sarmale de la sarma, şi altele.

Cum aţi ajuns să lucraţi în ţara noastră? A fost alegerea dvs. sau a trebuit să vă conformaţi?
Desigur că a fost alegerea mea şi cred că a fost o decizie corectă. A fost generată de parteneriatul nostru cu SAB Miller – am preluat afacerile lor în Rusia şi Ucraina în schimbul unei părţi minoritare din compania-mamă din Turcia, ceea ce a declanşat o serie de schimbări de management. După zece ani de activitate la Moscova, mă pregăteam să mă întorc în Turcia şi mi s-a propus ca alternativă postul de aici. A fost o ofertă bună, care a venit la momentul potrivit. Deşi am avut foarte puţine informaţii despre companie şi despre ţară, pentru că nu mai fusesem în Moldova anterior, m-am decis destul de repede şi sunt aici din noiembrie 2011. Cred că postul de la Chişinău va fi ultima mea misiune în străinătate. După ce expiră cei trei ani de „mandat”, o să mă întorc acasă, în Turcia.

Ce hobby-uri aveţi, ce vă place să faceţi în timpul liber?
Îmi place să citesc şi să merg la sală. Şi am norocul să-mi placă foarte mult ceea ce fac. Cu alte cuvinte, munca mea tot ar putea fi considerată un fel de hobby. Nu mă supăr când trebuie să lucrez peste program sau în zilele mele libere, din contra, îmi place la fel de mult cum altcuiva îi place să rezolve un puzzle sau să se joace la computer. E interesant şi captivant pentru mine.

Povestiţi-ne despre familia dvs. Ce fel de copilărie aţi avut, care sunt cele mai frumoase amintiri din acea perioadă?
Am două surori şi ne-am născut toţi în SUA în timp ce părinţii mei îşi făceau studiile de master acolo. Tatăl meu este om de afaceri, iar mama – jurnalistă. Am rămas în SUA până când mi-am terminat studiile la universitate, la 20 de ani, un pic mai devreme decât de obicei. Pot spune că am avut parte de întreaga „experienţă americană”, petrecându-mi acolo copilăria şi adolescenţa – am făcut parte din echipa de fotbal şi baseball, am fost la balul de absolvire, şi aşa mai departe. De neuitat au fost mai ales anii petrecuţi la Academia Militară din New York, când aveam 12-16 ani.

Care este cea mai importantă regulă pe care o respectaţi în calitate de manager general?
Integritatea. Integritatea înseamnă consistenţă, înseamnă ceea ce spui să corespundă realităţii. Mă refer la consecvenţa între viziunea noastră pentru anul 2020 şi ceea ce facem la muncă săptămâna asta, între ceea ce spunem şi decidem la şedinţa săptămânală de planificare şi ceea ce facem în zilele următoare, între promisiunile brandurilor noastre şi felul în care le onorăm prin ceea ce facem, între valorile pe care le declarăm şi felul în care se comportă fiecare dintre noi în fiecare zi, de la top manageri la angajaţii de rând. Deci, dacă vreţi o regulă în topul listei, o să spun integritate.

Cum şi de ce aţi început să lucraţi în industria de producere a berii şi pentru compania EFES?
Sunt 12 ani de atunci. Când am absolvit universitatea şi m-am întors în Turcia, am început să lucrez în cadrul companiei în calitate de auditor financiar intern. Mai târziu, în 2002, mi s-a propus o poziţie de marketing în Rusia pe care am acceptat-o, luând în consideraţie importanţa ţării şi perioada dinamică de dezvoltare prin care trecea compania noastră. Am stat în Rusia zece ani, lucrând pentru Efes şi cariera mea s-a dezvoltat vertiginos. Într-un final – la Moscova am fost director de aprovizionare a reţelei, apoi am obţinut poziţia de manager general în Moldova, aşa că am fost destul de ocupat în tot acest timp. Efes este un angajator foarte bun, pentru că oferă oportunităţi de dezvoltare şi creştere profesională pentru cei care merită. De exemplu, majoritatea oamenilor din echipa mea de top manageri de aici sunt localnici care au evoluat pe scara profesională. Nu m-ar mira dacă următorul manager general după mine ar fi cineva dintre colegii mei din Moldova.

Cum aţi reuşit să ajungeţi la această poziţie, care este secretul?
Nu este niciun secret. Managementul general necesită o concepţie generală. Trebuie să poţi înţelege diferite funcţii, să ai un simţ al viziunii şi al priorităţilor şi să poţi rezolva problemele în mod corespunzător atunci când apar. Cred că experienţa interfuncţională şi interstatală mi-a oferit o parte din ceea ce am nevoie pentru această funcţie. Efes nu e o companie în care poţi obţine o funcţie de decizie fără a avea o calificare potrivită. Suntem cu adevărat o corporaţie. Un alt detaliu important este munca asiduă. Pentru a depăşi perturbaţiile, a interpreta corect cifrele, a face legătura între lucruri şi a lua decizii corecte în cel mai scurt timp, este nevoie de o implicare profundă. Poate că există un raport diferit dintre talent şi muncă pentru fiecare persoană, dar în cazul meu este vorba de mai multă muncă.

Cum apreciaţi piaţa berii din Moldova?
Putem spune că este o piaţă matură şi dinamică, deschisă pentru noi jucători, noi lansări şi schimbări. Piaţa de bere din Moldova nu a reuşit să depăşească până acum volumele din 2007, iar în anul curent, până la acest moment, volumul total este aproape la fel ca şi în anul precedent. Ca lideri pe această piaţă, vom continua să ridicăm standardele şi să satisfacem în mod inovativ gusturile în continuă schimbare ale consumatorilor. Avem un şir de inovaţii care vor fi lansate la momentul potrivit. Fiţi pe fază!  

Ce impact are EFES Vitanta asupra economiei naţionale?
Unul semnificativ. Am investit direct peste 100 de milioane de dolari până anul trecut şi investiţiile continuă. Contribuim semnificativ şi la bugetul naţional. Anul acesta volumul total al taxelor plătite de noi ar trebui să ajungă la 300 de milioane de lei. În plus, suntem şi un angajator important.

Ce planuri aveţi pentru următoarea perioadă?
Să ducem compania pe noi culmi împreună cu echipa şi toţi angajaţii. Avem un scop de dezvoltare ambiţios şi vrem să fim cea mai admirată companie din ţară. Multe lucruri importante de făcut reies din această viziune, aşa că avem cu ce ne ocupa. De asemenea, din moment ce Moldova este o ţară în dezvoltare, este important şi interesant să participăm la crearea viitorului ei în calitate de membri ai comunităţii de afaceri. În calitate de companie, vrem să avem un rol activ în prosperarea Republicii Moldova.

Aveţi un mesaj pentru consumatorii Efes Vitanta Moldova Brewery?
Desigur, profitând de ocazie, vreau să-mi exprim recunoştinţa faţă de toţi consumatorii produselor noastre, pentru încrederea şi loialitatea lor. Eforturile companiei nu ar avea niciun sens fără suportul lor, deoarece noi lucrăm pentru ei şi nimic nu este atât de plăcut decât să vedem că eforturile noastre sunt apreciate. Fiind o companie responsabilă social, vom promova activ consumul responsabil al produselor noastre exclusiv de către adulţi şi vom continua implementarea proiectelor sociale în folosul societăţii din Moldova.

Text: Irina Tribusean.
Foto: Vadim Jantîc.

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+11°