VIP Magazin
17 Noiembrie 2019
Print
Print
Print
Print
Fanteziile de budoar ale Olgăi Blanc
Noiembrie 2015, Nr. 136

Fanteziile de budoar ale Olgăi Blanc

Comentează   |   Cuprins

Bărbaţii s-ar putea simţi ușor contrariaţi de ea. Nu doar pentru că ar fi niște intruși în budoarul ei, dar și pentru că e mult preocupată de autenticitatea femeilor ca să mai aibă timp să înţeleagă lumea bărbaţilor, fiindu-i mai ușor doar să-i iubească. Olga Blanc, creatoarea brandului vestimentar „O’ Blanc”, a despărţit aceste lumi mai demult, încă înainte de a-i ieși de sub creta mânuită linii sigure pe fâșii de stofe devenite acum rochii haute couture alături de creaţii Elie Saab sau Oscar de la Renta în vitrine luxoase din Las Vegas, New York, Los Angeles, Dubai sau Moscova. Ca o ripostă pentru dezumanizare, cea mai recentă colecţie a Olgăi reflectă povești în care se poate regăsi orice femeie indiferent de religie, vârstă sau statut social. Dincolo de perdeaua acestor povești calde, Olga ne-a spus și adevăruri ce înţeapă un pic mai tare decât o împunge pe ea vreun ac de siguranţă mai rebel atunci când, în atelier, își testează creaţiile pe „propria piele”. Noi însă, ascultând fanteziile de budoar ale acestei femei cu suflet de artist, brusc am înţeles că simţim așa cum simte și ea: închizând cărţile, dar deschizând inima ca pe o fereastră largă spre o lume în care femeile rămân femei chiar și în vreme de ciumă.

Acum o lună, „O’Blanc” și-a prezentat colecția Toamna/Iarna 2015-2016 la cea de-a treizeci și patra ediție a evenimentului Săptămâna Modei de la Moscova. Cu ce impresii ai revenit de pe podiumul moscovit?

Inițial, preconizasem să prezint colecția în țara noastră, doar că situația de criză din mediul autohton se întețise și, din cauza asta, deveneam din ce în ce mai neîncrezută că-mi voi realiza ideea. Între timp, avui norocul să primesc o invitație din partea celebrului designer vestimentar rus Valentin Yudashkin de a-mi expune noua colecție în cadrul Săptămânei Modei la Moscova. Timp de 17 ani, tradițional, el inaugurează fiecare ediție a evenimentului, prezentându-și creațiile haute couture și prêt-à-porter publicului moscovit după prezentarea lor la Paris și invitând de fiecare dată câte un tânăr designer talentat din străinătate .

Așa că nu am stat mult pe gânduri și am prins oportunitatea de a-mi populariza colecția publicului din Moscova, mai ales că îl admir pe Valentin Yudashkin și, deja, avem un showroom și în Moscova. Imediat după ce s-au încheiat defilările, ne-au înconjurat jurnaliști și bloggeri, sala fiind încă plină. Publicul a înțeles că dincolo de fluctuațiile trendurilor, stilul brandului „OʾBlanc” rămâne intact și se percepe ușor. Iar faptul că Valentin Yudashkin m-a ales de această dată pe mine în calitate de designer invitat mă face să fiu mândră.

Prin ce se distinge noua colecție O’Blanc?

Prin această colecție, am reconfirmat că brandul nostru se distinge chiar și dincolo de schimbările momentului. Designerii noștri și pictorii italieni cu care lucrăm au grijă să dea formă ideilor mele, desenele fiind imprimate pe stofe tot în Italia. Fiecare imprimeu e irepetabil și se aplică la o temperatură de cca 200 de grade. Așa au ajuns basmele și poveștile cu Ileana Cosânzeana și Făt-Frumos să fie purtate pe podiumul de la Moscova, povești pe care moscoviții le-au adoptat cu plăcere.

Tu, de fapt, în foarte scurt timp de la fondarea brandului „OʾBlanc”, ți-ai expus rochiile mult mai departe de Moscova, chiar peste ocean. Cum ai ajuns să fii cunoscută în SUA?

În vara lui 2013, pe acoperișul unei clădiri din centrul capitalei, organizam un dublu eveniment: îmi lansam prima colecție vestimentară marca „O’Blanc” și îmi serbam o nouă aniversare. Tot în acea noapte am aflat că fusesem selectată de talenthouse.com să particip în cadrul evenimentului Săptămâna Modei din Las Vegas. Pentru că toate cheltuielile erau suportate de organizatorii concursului, nu-mi rămânea decât să-mi revin din euforie, să inspir profund și să mă apuc intens de treabă. În mai puțin de o lună, acele mașinilor din atelier țăcăneau întruna ca să reușim să creăm cele circa 30 de rochii pentru prezentare. Au fost nopți nedormite, nebunie curată, fascinație și încrederea că vom reuși. Și am reușit. După asta, am fost invitați din nou la Las Vegas pentru Săptămâna Modei de toamnă – iarnă. Anume în SUA rochiile „OʾBlanc” au început să se vândă bine, chiar mai bine decât în Moldova. După a doua vizită în SUA, am stabilit deja contracte cu agenți cu care lucrăm până în prezent și care sunt solicitați intens de buyerii de acolo. Astfel, timp de trei ani, creațiile „OʾBlanc” se vând în magazine multibrand de lux în diferite orașe ale lumii: trei la New York (magazinul din Brooklyn având o vechime de 60 de ani!), unul în Los Angeles, unul în Hampton, Long Island, Chicago (SUA), în Moscova (Rusia), Almata și Astana (Kazahstan), Florianopolis (Brazilia), în Dubai (Emiratele Arabe Unite), iar peste două luni, colecțiile noastre se vor găsi și în Abu-Dhabi.

Prin ce i-ai cucerit pe americani?

Pentru americani, eu sunt un designer  dintr-o țară ciudată... din Maldive... Inițial, mă jena faptul că ei nu cunosc mai nimic despre țara mea și că îmi spuneau așa, dar apoi a început chiar să mă amuze. Până la urmă, cred că le-am trezit curiozitatea de a descoperi tineri designeri din țări mici ca Moldova.

În ce împrejurări ai ajuns să fii designer vestimentar, practicând mulți ani la rând dansurile sportive?

Frecventând școala de dans, încă de mică am fost înconjurată de rochii frumoase, elegante. Până și la repetiții purtam rochie, pantalonii fiind o haină tabu pentru noi. Eram mai tot timpul în turnee și aproape fiecare prestație a ansamblului de care aparțineam, „Codreanca”, presupunea costume noi. Deci, cusutul și probatul rochiilor intraseră deja în obișnuințele mele. Îmi plăcea toată treaba asta, iar pe la vârsta de 12-14 ani, mergeam la croitor deja neînsoțită de mama, alegându-mi stofele și desenându-mi singură modelul rochiilor sau chiar ajutându-mi prietenele în privința asta. Iar rochiile vechi de-ale mamei, pe care vecina tanti Lena le „vrăjea” dându-le o viață nouă, le-am purtat cu mândrie. La 16 ani știam aproape toate secretele din lumea croitoriei.

Că tot veni vorba despre secrete, se spune că marile case de modă ar fi adevărate cotloane în care mișună atât simple initimități despre jena unui corp imperfect, cât și informații de interes social-politic. Unele dintre ele mai scapă de sub control, un caz mai recent înregistrându-se în Turcia: conflictul dintre președintele Recep Tayyip Erdoğan și designerul vestimentar Barbaros Şansal, acuzat de insultă. Cât de mult contează discreția în meseria ta?

Orice meserie ai avea, discreția e o valoare. Unii clienți sunt mai reținuți, alții, mai expresivi. Dar, atât timp cât îți faci bine meseria, ții cont de părerea clientului tău și nu abuzezi de confidențele lui, te poți considera un specialist bun.

Cum e industria modei în Republica Moldova?

Pas cu pas, și în industria modei autohnone lucrurile încep să se miște spre bine. Dar nu pentru că țara ar crea condiții prielnice, ci pentru că ies la rampă tineri inventivi. Totuși, chiar dacă acești tineri talentați scot vreo colecție, nu au unde să o vândă, decât în afara țării, fiindcă piața noastră e prea mică, la fel cum s-a întâmplat în cazul brandului meu. Să faci fashion în Moldova e ca și cum ai face diving în deșert.

Care sunt tendințele sezonului toamna 2015 – iarna 2016?

E o întrebare grea. Fiecare designer propune propriile tendințe. Deși mulți designeri mizează în acest sezon pe nuanțe pastelate, mie îmi plac și nuanțele mai intense: fuchsia, bordo, olive, burgundy. În ce privește croiala, aceasta trebuie să complimenteze silueta și să accentueze feminitatea, stilul unisex, care se dezvoltase enorm pe seama crizei globale, fiind, deja, istorie.

Până acum făceai exclusiv rochii demne de covorul roșu și rochii de mireasă. Ce proporții ocupă tendința prêt-à-porter în colecțiile tale?

Cu fiecare colecție, tindem să extindem linia prêt-à-porter. În plus, mizăm pe multiculturalism, așa încât hainele noastre să fie purtate cu plăcere și de o femeie arabă, și de una europeană. Mai nou, recenta colecție conține și câteva costume cu pantaloni, care aduc un strop de eleganță în zilele de muncă la birou.

E în criză de feminitate femeia modernă și în ce măsură o rochie o face mai... femeie?

Cred că lucrurile își reiau cursul firesc, iar femeile, ușor-ușor, își redobândesc autenticitatea, pe care și-au pierdut-o demult printre momentele crizei globale. Așa că, deși încă veți vedea femei încălțate cu teniși sau oxforzi, acestea vor fi, cu siguranță, asortate cu fuste sau rochii. Feminitatea însă nu întotdeauna depinde de haină. Or, feminitatea nu ți-o dă rochia, dar talentul de a o purta, cu pași mici și unduiri ușoare. 

Au bun-gust moldovencele?

Desigur. Ele ar putea să le inspire și pe rusoaice, și pe americance. Mulți le critică pe moldovence că ar fi prea dichisite, dar, în ultima vreme, au adoptat tot mai des ținute casual, lăsând pantofii stilettos mai spre sfârșitul săptămânii. Din păcate, în Moldova sunt prea puține magazine cu branduri mass-market și asta le împiedică pe femeile noastre să arate întotdeauna impecabil. Dar sunt sigură că trimițând o moldoveancă, o rusoaică și o americancă, vorba bancului, la Milano, fata noastră s-ar îmbraca cel mai stilat.

Ce stofe preferi? De exemplu, Lady Gaga spune că poartă lenjerie numai din mătase naturală.

Și mie îmi plac stofele naturale, dar pentru mine, uneori, mătasea naturală sau șifonul sunt prea efemere. Așa că, fiind o visătoare mai pragmatică, cred că orice stofă de calitate trebuie să conțină 90 la sută fibre naturale și 10 la sută fibre sintetice, ca haina să fie deopotrivă fină și rezistentă. Dar pentru că gusturile sunt diferite, cum e și cel al cântăreței Gaga, în noua colecție „OʾBlanc” sunt și piese din materiale sută la sută naturale – șifon și lână – ne-a luat mult timp atunci când le-am ales, testându-le chiar și în apă fierbinte și în mașina de spălat.      

Cum se împacă tiparele tale cu tiparele generale?

Nu-mi plac tiparele. Nu mă conduc de ele, dar de intuiția mea. Niciodată nu aș trage o linie pentru că așa scrie cartea, ci fac numai ceea ce-mi place și simt. De pildă, aproape toți oamenii care muncesc în atelierul meu, circa 30 la număr, au studii de specializare, pe când eu sunt autodidactă. Am încercat să urmez studii de croitorie și design vestimentar, dar, pentru că nu-mi ofereau nimic nou și mă plictiseau, le-am abandonat foarte repede. Așa că, de fiecare dată când cineva mă contrazice cu scheme din carte, îi zic: „Să lăsăm cartea deoparte și să simțim croitoria, dar nu să o teoretizăm”. Deocamdată, intuiția mea nu a dat greș.

Printre atâtea imitații ale altor imitații, cum zicea Platon, mai e ceva de inventat în secolul XXI, cel puțin în lumea modei?

În principiu, sunt de acord cu asta. În secolul XXI, e greu să mai fii inventiv. Dar pentru că nu e nevoie de geci cu două glugi sau de pantaloni cu trei craci, atenția designerilor se focusează deja pe calitatea, textura, nuanțele și pe alte detalii ale stofei, croielile clasice rămânând intacte. Fiecare designer contemporan complică tot mai mult factura stofelor.

Pentru cea mai recentă colecție te-ai inspirat din povești, dar care e sursa ta de inspirație în general?

E greu să zic de unde mă inspir. Voi minți dacă voi spune că mă trezesc în toiul nopții împunsă de idei geniale pe care le înșirui pe o coală de hârtie. Poate că Yves Saint Laurent a făcut asta acum 50 de ani... Eu, noaptea, dorm, mai ales că dorm puțin, 5-7 ore pe zi, căci zilele de muncă în atelier sunt epuizante. Inspirația e un proces continuu și îndelungat. Deci, în timp ce discut cu tine, prin minte îmi mișună colecția pentru vara viitoare. 

Câte rochii sunt în garderoba ta și care e destinul celor purtate mai rar?

Mi-e greu să spun câte rochii am în garderobă, deoarece pe fiecare dintre ele le testez eu însămi, îmbrăcând-o de cel puțin două ori. Probabil că numărul lor depășește suta... Toate măsurăturile și probele sunt făcute pe mine. Așa că nu e un secret că aproape trăiesc în atelier, numai probele durând chiar și cinci ore pe zi... Multe dintre rochiile mele le vând în scopuri filantropice.

Cum privește bărbatul de lângă tine faptul că ții să creezi vestimentație exclusiv pentru femei?

Pentru că proiectez hainele a priori după personalitatea mea, e imposbil să creez pentru bărbați. Or, gândesc și simt la feminin. Bărbatul de lângă mine e un om minunat, cea mai importantă ființă din viața mea și îmi respectă alegerile. Are un simț estetic superb. Îi mulțumesc pentru aprecierile lui de zi de zi, dar și pentru criticile lui, pe care le îndur cu stoicism. De multe ori mă însoțește la shopping și, uneori, e chiar mai rapid în alegeri decât mine atunci când trebuie să cumpăr niște accesorii. Sfaturile lui valorează cât sfaturile a zece consilieri vestimentari (zâmbește). Însă, când face shopping el... nu am călcat niciodată pragul unui magazin pentru bărbați. Cum de reușește el să mă înțeleagă... nu-mi dau seama.

Indiferent de mărimea succesului, cât de justificabilă e tendința oamenilor de a invidia?

Invidia este iminentă ca o ploaie pe timp noros. Totuși, prin muncă și eforturi mari, am ajuns la o etapă când nu mai e loc de invidiat, dar de admirat. Așa că respect fiecare poveste de succes bazată pe propriile resurse. Deși lucrez printre finețuri, am înțeles că succesul, de obicei, e croit din stofe aspre.

Cum e profilul femeilor care poartă „OʾBlanc”?

Colecțiile mele sunt un fel de răspuns la multele întrebări pe care mi le pun: unde aș îmbrăca haina respectivă? m-aș simți bine în ea? mi-ar accentua feminitatea? mi-ar reflecta personalitatea? Astfel, în creațiile „OʾBlanc” se poate regăsi și o femeie de vârsta mamei mele, și o femeie de vârsta mea, și o soție de șeic, și femeie mondenă, dar și o fată care e pe punctul să-și cumpere rochia pentru banchetul de absolvire. Cu fiecare colecție, profilul clientelei noastre se împestrițează din ce în ce mai mult și devine mai interesant.

Ai găsit drumul spre rochia perfectă?

Încă îl mai caut...


Text: Tatiana Corcebaș-Onica. Foto: SALT Moldova. Style: Olia Stepanenco. MUAH: Nika Karp, Marcela Chironda.
Credits: O'Blanc, TOUS, Twin-Set by Simona Barbieri (FCODE), SISLEY

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+12°