VIP Magazin
11 Decembrie 2019
Print
Print
Print
Print
 Eugen Roşcovan. Omul care munceşte cât trei
Octombrie 2004, Nr. 06

Eugen Roşcovan. Omul care munceşte cât trei

Comentează   |   Cuprins

Life story-ul lui Eugen Roşcovanu pare decupat dintr-un film american cu happy-end. S-a născut în inima codrilor din Hânceşti, într-o familie de ţărani răzeşi. La 17 ani vine la Chişinău fără un sfanţ în buzunar, numai cu binecuvântarea părinţilor. în câţiva ani, devine unul dintre cei mai cotaţi jurnalişti din republică. în timpul dezgheţului gorbaciovist n-a ezitat să-şi încerce forţele în afaceri. A riscat, a pus la bătaie tot ce avea... Astăzi este preşedintele „Asociaţiei micului business", are planuri măreţe şi zice că e un om împlinit. Cheia succesului, în opinia lui Eugen Roşcovanu, stă ascunsă în "muncă, multă muncă, preţ de 16-17 ore pe zi". Nu în zadar este numit de prieteni "omul care munceşte cât trei".

La numai zece ani un puşti mucalit "vâna" imagini în satul său de baştină - Buţeni, Hânceşti. "Pătrăţea" tot ce cădea în raza obiectivului - peisaje, animale, oameni. După absolvirea Facultăţii de Jurnalistică din cadrul Universităţii de Stat din Moldova, hobby-ul i-a devenit şi profesie. A lucrat ca fotoreporter la publicaţiile vremii, fiind apreciat pentru operativitate şi profesionalism.

"Puteam să fotografiez şi să prezint poza în 20 de minute! Astăzi, tehnica modernă îţi permite să "produci" imagini instantaneu. In timp ce lucram la ziar am acordat o atenţie deosebită problemelor ce ţineau de lansarea reformelor economice, ceea ce m-a determinat în 1989 să fac primii paşi în business", spune protagonistul acestor rânduri.

Idee de succes

Era angajat în presă, dar a deschis o firmă editorială. A avut o idee de succes, care 1-a consacrat în domeniu. "Am editat un mic abecedar, accesibil, ce înlesnea trecerea de la grafia chirilică la cea latină. Cu desene, exemple de ortografiere etc. Succesul a fost excepţional! Am scos câteva tiraje. Alfabetul a fost prezentat chiar şi la televiziunea română. Businessul era „în faşă", dar am înţeles că sunt pe calea cea dreaptă, ceea ce mi-a permis să-mi dau demisia de la "Moldova suverană" şi să mă ocup numai de afaceri. Mai târziu, a început cotidianul afacerilor, care nu este atât de simplu şi, cu cât trece timpul, cu atât devine mai complicat să fii businessman în ţara noastră", mărturiseşte "omul care munceşte cât trei".

Asociaţia

În 1997, la un trening pentru micii întreprinzători, în timpul discuţiilor, a apărut ideea de a fonda „Asociaţia micului business" (AMB), o organizaţie obştească ce şi-a propus să protejeze interesele agenţilor economici din micul business şi să contribuie la dezvoltarea întreprinderilor mici. Zis şi făcut! Prima declaraţie a AMB a fost remarcată de presă, guvernanţi şi oameni de afaceri. Startul a fost promiţător, la fel ca şi-n cazul altor iniţiative de-ale lui Eugen Roşcovanu. Astăzi, AMB gestionează proiecte importante, fiind un "confident" al oamenilor de afaceri de aici.

Familia

Familia îi este reazem şi sprijin în afaceri. A avut încredere în el, iar atunci când nu prea avea câştiguri era suportat şi chiar iubit. "Afacerea e un risc. Uneori, te bucuri de câştiguri bune, alteori, acestea sunt egale cu zero. Le sunt recunoscător apropiaţilor mei, fiindcă mă susţin. Se întâmplă deseori ca serviciul să intre în conflict cu familia. Dar dacă te obişnuieşti să lucrezi câte 16-17 ore pe zi, poţi să-ţi organizezi judicios timpul", menţionează dl Roşcovanu. Astăzi, împreună cu soţia, Eva, faţă de care a păstrat sentimentele sincere, petrec timpul liber numai în compania nepoţelelor Elisaveta, de şapte anişori şi Elena, de patru ani. Elisaveta e o fetiţă energică, sportivă, pe când Lenuţa îşi dă aere că e serioasă. Singurul copil al preşedintelui AMB, Eugen, are 32 ani şi este om de afaceri. Sportiv bun, un timp chiar a fost bodyguard într-o firmă solidă din Chişinău. După absolvirea Facultăţii de Jurnalistică, a ales domeniul comerţului. "Din scris nu faci bani în R. Moldova. Lui Eugen îi place ceea ce face şi cred că a ales o cale potrivită. Nora, Zoia, de profesie contabilă, îşi iubeşte mult fetiţele şi e o mamă grijulie".

Pasiunile

O pasiune constantă a lui Eugen Roşcovanu sunt culorile. Ii place să facă „mariajuri" de nuanţe în funcţie de dispoziţie, pictura fiind pentru el un mijloc de inspiraţie şi de idei. Artiştii plastici preferaţi sunt renascentiştii, apoi Pablo Picasso, Salvador Dali, Edvard Munch. Dintre pictorii basarabeni îi place Mihai Grecu cu experienţele sale cromatice, Igor Vieru, Glebus Sainciuc, Andrei Mudrea. Nu-i este străină nici pictura modernă moldovenească, în special cea abstractă. "Mă pasionează şi pescuitul cu undiţa, noaptea, îmi place să fac o zeamă de peşte la iarbă verde. Dar nu prea am timp pentru asemenea plăceri..."

Care este atmosfera în mediul de afaceri pentru micul business din republică?

Mediul de afaceri în R. Moldova se înrăutăţeşte pe zi ce trece. În Occident el este susţinut şi oferă până la 80 la sută din locurile de muncă. La noi, însă, businessul mic nu e privit cu ochi buni, guvernarea practicând standarde duble: declară una, dar face alta. Mai mult - oamenii de afaceri sunt şicanaţi de poliţie, fisc, fiecare tratând legislaţia după bunul său plac. Desigur, Asociaţia reuşeşte să semnaleze daunele pe care le pot aduce unele proiecte de hotărâri de guvern sau iniţiative legislative ce ar bloca şi mai mult activitatea micilor antreprenori. Dar victoriile se obţin cu mare greutate, lobbyismul pentru micul business în Moldova fiind o treabă extrem de dificilă. In plus, întreprinderile mari sunt protejate şi favorizate de stat. Drept rezultat, se rup relaţiile dintre agenţii economici mici şi cei mari. Aşa ceva nu e normal pentru o economie de piaţă.

Care este situaţia în Occide acest capitol?

Întreprinderile mari sunt interesate să colaboreze cu mici întreprinzători şi le fac o mulţii de comenzi. Astfel, întreprinder mare suportă mai puţine costui la producţie, iar cea mică obţin* câştiguri considerabile. Prin un economia se dezvoltă! Sarcina noastră este să sensibilizăm opi publică în privinţa problemelor care se confruntă oamenii de afc Dar, deşi lansăm o sumedenie di propuneri şi iniţiative, administ nu ţine cont de ele, iar încercări care se fac întru susţinerea mici; business sunt mai mult decât tiij Anul curent, am susţinut teza de magistru în domeniul administra afacerilor. Am studiat profund evoluţia mediului de afaceri din I începând cu 1987, când apăreau primele cooperative. Pot să zic că numai în primii ani de reforme gorbacioviste micul business s-a dezvoltat cu adevărat. Ulterior, p promovarea unei politici economi nesăbuite, s-a distrus totul.

Câţi agenţi economici activea. în RM şi în ce domenii sunt încadraţi cei mai mulţi ?

Statisticile oficiale susţin că în RM sunt circa 21.000 de întreprinder mici. Dar numai o treime capătă venituri, celelalte sunt în pagubă sau n-au deloc venituri. Patronii acestora speră că într-o zi vor putea să-şi revigoreze afacerea, în RM sunt înregistraţi peste 400.000 de agenţi economici. Cifr e impunătoare, dar ei nu activeaz La noi e mai uşor să-ţi deschizi o afacere decât s-o închizi. Vorba moldoveanului: un leu intrarea şi zece mii ieşirea.

Ce ar trebui întreprins ca mic business să se dezvolte aşa cui îşi doresc membrii AMB?

În primul rând, trebuie schimbată atitudinea autorităţilor de stat faţ de oamenii de afaceri. Tratament; agresiv creează un mediu de afaceri şi investiţional nefavorabil iar documentele normative sunt în detrimentul agenţilor economici. In al doilea rând, e necesar să se creeze un mediu propice pentru creditarea micului business. Pe lângă băncile comerciale ar trebui să existe uniuni de creditare. Numai o concurenţă sănătoasă în creditarea micului business ar contribui la scăderea dobânzii.

Un alt factor important este reducerea TVA până la 10%. In acelaşi timp, urmează ca agenţilor economici mici să li se permită înregistrarea benevolă de plătitor TVA. Numai aşa poate fi. stimulată relaţia economică dintre întreprinderile mici şi cele mari. Totodată, impozitul pe venit nu trebuie să fie mai mare de 12%, iar dările de seamă să fie prezentate o dată în an. Omul de afaceri nu trebuie să piardă timpul pentru completarea hârţoagelor, ci să facă business. Aceste dări de seamă ar putea încape pe o pagină, pe un formular special. Ideal ar fi un impozit unic, de 10-14%.

Cum se împacă businessmanul Eugen Roşcovanu cu omul politic Eugen Roşcovanu?

De curând, am descoperit nişte oameni activi, cărora le pasă de ceea ce se întâmplă în republică. E vorba despre colegii mei din Partidul Social-Democrat din Moldova. Un exemplu concret e dl Eduard Muşuc, care face risipă de energie dacă e vorba de dezvoltarea partidului. Cred că el va reuşi să facă multe pentru ţară. E o plăcere să comunic cu Victor Ciobanu, un om cu o vastă cultură, Ghenadie Tătar, preşedintele Ligii Avocaţilor din RM. în discuţiile cu Leonid Cerescu - un organizator şi un businessman de excepţie, ori cu Sergiu Chircă, un reputat economist şi un om deosebit, mă conving că pot fi schimbate multe lucruri. Sunt sigur că aşa va fi.

Ce nu aţi reuşit să realizaţi în viaţă şi v-aţi dori să faceţi în următorii ani?

Nu consider că nu mi-a reuşit ceva din ceea ce mi-am propus. Am câteva idei de proiecte mari, care sunt orientate spre susţinerea şi dezvoltarea micului business, idei ce presupun asistenţă, insistenţă şi, desigur, muncă creatoare. Aştept ca aceste proiecte, absolut necesare, să aibă impact în maxim 3-4 ani.

Florin Dumitriu

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon

e Roscovan sau Roscovanu?
elena   -  
21 Ianuarie 2014, 12:16
Sus ↑





* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+6°