VIP Magazin
17 Noiembrie 2019
Print
Print
Print
Print
Dorian Berdos. Un filozof al afacerilor
Mai 2008, Nr. 49

Dorian Berdos. Un filozof al afacerilor

Comentează   |   Cuprins

În 1997 a avut curajul să pună în practică ideea unui nou concept de farmacii în Moldova. Succesul lui poate fi măsurat şi în nopţi nedormite, dar şi în seri cu note book-ul în faţă, în căutarea celor mai bune soluţii de afaceri, şi în zile senine petrecute alături de cei dragi, care i-au dat putere şi inspiraţie pentru realizarea ideilor sale.

Afacerea construită de Dorian Berdos înseamnă astăzi 30 de farmacii „Felicia”, 500 de angajaţi (dintre care 90 % - femei) şi sute de mii de clienţi. Peste zece ani de la fondare, reţeaua de farmacii „Felicia” a devenit lider incontestabil pe piaţă, situându-se pe locul 6 în prestigioasa ediţie „50 de branduri moldoveneşti”. La ai săi 40 de ani (fără cinci minute), Dorian Berdos are tot dreptul să se bucure de reuşita propriei companii, dar şi de poziţia lui „privilegiată” de tată a trei copii, pentru că acum exact un an în familia lor a apărut un membru nou, minunata Delia. Dar e şi momentul potrivit pentru iniţierea unei afacere de la zero, care cu siguranţă nu va ceda în calitate şi prestigiu celei actuale.

Faptul că v-aţi situat pe locul 6 în publicaţia „50 de branduri moldoveneşti” şi pe I loc la categoria „farmacii” nu este altceva decât recunoaşterea directă a eforturilor şi succesului business-ului pe care îl conduceţi...

Brandul “Felicia” reprezintă expresia valorilor pe care vreau să le exprim. Pentru mine este important ca brandul să fie la fel de bine poziţionat în mintea angajatului, consumatorului, competitorului  precum este şi în mintea mea. “Felicia” reprezintă prima experienţă de activitate a reţelei de markete farmaceutice pe piaţa din Moldova, experienţă din care mulţi sunt tentaţi să se inspire. La baza companiei am fundamentat o puternică strategie de creştere şi dezvoltare. Sunt mândru să afirm că mulţi dintre top managerii altor farmacii de la noi au crescut din punct de vedere profesional în cadrul echipei “Felicia”. Desigur, suntem onoraţi de faptul că toate eforturile noastre de pionierat au fost răsplătite de satisfacţia clienţilor şi a pacienţilor. Îmi aduc aminte că atunci când am deschis prima farmacie pe bd. Ştefan cel Mare, pur şi simplu nu exista noţiunea de „brand”, or noi ne doream o companie frumoasă, cunoscută şi apreciată de toată lumea.

>> Personal, cât de ataşat sunteţi de branduri?                    
Cred ca secolul XXI este un secol al brandurilor şi chiar dacă o mulţime de produse şi servicii devin o comoditate, sau poate tocmai din această cauză, brandul devine din ce în ce mai important pentru consumatorii care au anumite aspiraţii personale şi vor să le exprime prin brand. Înainte de toate aleg calitatea din spatele brandului, nu şi label-urile sau publicitatea.

>> Care au fost valorile care au consolidat unul dintre primele branduri moldoveneşti 100 la 100, „Felicia”?
Farmaciile „Felicia” au promovat întotdeauna ideea conform căreia frumuseţea se împleteşte în mod armonios cu sănătatea. Rezultatul acestui demers este conceptul modern şi generos ce transformă „Felicia” în ceva mai mult decât în câţiva metri pătraţi în care se vând medicamente – e un spaţiu, înainte de toate deschis, prietenos şi confortabil. Valorile noastre sunt respectul, responsabilitatea, performanţa, calitatea, creativitatea. Scopul nostru este de a asigura accesul la produse pentru sănătate şi frumuseţe şi de a îmbunătăţi calitatea vieţii prin optimizarea procesului de distribuţie a produselor – de la poarta fabricii până la pacient.

>> Este greu să administrezi de unul singur o afacere de asemenea proporţii şi e mai complicat să găseşti oameni de încredere, persoane care să gândească la fel. Cine vă este alături?
La începutul activităţii făceam multe lucruri de unul singur. Supravegheam lucrările pe şantier, alegeam materialele pentru interior şi stăteam lângă electrician ca să văd cum trage firele. Pe parcurs am adunat alături de mine o echipă întreagă care mă susţine atunci când este nevoie, echipă care a acumulat experienţă şi profesionalism odată cu dezvoltarea afacerii. De aceea, în parte, brandul “Felicia” este şi creaţia managerilor şi angajaţilor, rezultatul acţiunilor lor, al modului lor de raportare la standardele companiei, de menţinere a coerenţei între ceea ce este compania, imaginea sa internă, cultivată prin politicile de resurse umane, corectitudinea financiară şi imaginea externă, întreţinută prin marketing şi mesajele de relaţii publice. În mod clar, echipa este mai importantă decât un singur om, oricât de talentat sau “providenţial” ar fi acesta, negreşit, însă, dezvoltarea unei afaceri depinde de capacitatea acestuia de a aduna o echipă valoroasă şi de a o motiva să se reţină în companie.

>> Cum influenţează banii caracterul omului, obişnuinţele lui?
Banii mi se asociază înainte de toate cu libertatea: libertatea de a gândi, de a acţiona, de a duce un mod de viaţă aşa cum ţi-l doreşti. Vreau să spun că bogat cu adevărat este acel om care ştie să-şi administreze corect banii: pe mine personal, banii m-au făcut mai înţelept. Întrucât, în timp, a trebuit să învăţ să scot profit din ei şi să-i investesc în dezvoltarea afacerilor şi nu numai. Ştiţi ce spunea Platon? Fericirea omului este compusă din cinci părţi: prima parte constă în a lua hotărâri bune, a doua – de a avea simţuri bune şi sănătate, cea de-a treia - să reuşeşti în ceea ce întreprinzi, a patra – în reputaţia bună printre oameni şi tocmai a cincea parte o reprezintă banii. De atunci, pare-mi-se, nimic nu s-a schimbat.

>> Ce a fost mai greu să faceţi – primul leu sau primul milion?
Este la fel de greu să faci atât primul leu, cât şi primul milion, depui acelaşi efort şi în primul caz, şi în al doilea. Important e scopul care ţi-l pui şi dacă crezi în el.
 
>> Cum aţi câştigat primii bani? Când aţi conştientizat că veţi face business şi nu cercetări sociologice?
Pot să spun că primii mei bani i-am câştigat fiind elev, în satul meu natal, Ciocâlteni. Creşteam acasă iepuraşi, nutrii şi le vindeam la piaţa din Orhei. Tatăl meu, profesor de istorie, nu se prea vedea “încadrat” într-o astfel de ocupaţie, dar nu avea altă soluţie. Câteodată, stăteam şi eu după tejghea. De banii câştigaţi cumpăram tot ce doream, jucării şi dulciuri înainte de toate. De fapt, omul dintotdeauna a fost caracterizat prin dorinţa de a avea, or eu de mic copil “purtam” în mine microbul afacerilor. Capitalul iniţial pe care l-am investit în actuala mea afacere l-am acumulat fiind student la Moscova. Eram anul III la Facultatea de istorie de la USM, când mi s-a propus să-mi continui studiile la Facultatea de sociologie de la Universitatea “M. V. Lomonosov” din Moscova (toată viaţa mea am fost băiat eminent, râde). Era sfârşitul anilor ‘80, cădea imperiul şi economia socialistă, toată lumea de acolo încerca să supravieţuiască. În perioada ceea, începând cu oamenii cu funcţii şi terminând cu studenţii, absolut toţi făceau business. Eu n-am fost o excepţie.

>> Aţi fi putut rămâne acolo şi cine ştie, făceaţi astăzi parte din elita business-ului rusesc...
E prea tare spus “elită”. E adevărat că Moscova a jucat un rol important în formarea mea personală şi a afacerii pe care o am. Am învăţat la una dintre cele mai cotate universităţi din lume, mi-am făcut acolo foarte mulţi prieteni, care astăzi sunt serioşi oameni de afaceri în Rusia, dar mi-am dorit ca toate cunoştinţele mele  acumulate acolo să le aplic în ţara mea, să contribui şi eu la buna dezvoltare a ei.

>> În ultimii ani tot mai des vorbim despre responsabilitate socială, proiecte sociale, caritate. Cum vă încadraţi în toate aceste concepte?

Natura socială a business-ului farmaceutic este în esenţa sa mai aproape de oameni. E un tip de afacere orientată direct spre sănătatea populaţiei şi bunăstarea ţării şi acest lucru reprezintă o mare responsabilitate. Cred că bunăstarea unei ţări presupune înainte de toate familii sănătoase şi copii bine dezvoltaţi şi deştepţi. Ne dorim să iniţiem cât mai multe proiecte legate de profilaxia bolilor şi urmarea unui mod de viaţă sănătos. Moldova are cele mai mici cheltuieli pe cap de locuitor în domeniul sănătăţii, în comparaţie cu Ucraina şi Rusia, nemaivorbind de Occident, unde oamenii îşi stabilesc bugete pentru profilaxie şi healthy life style. Mentalitatea noastră e încă una veche, ne adresăm în ultimul moment la medic, nu ne pasă de cum arătăm, ne alimentăm totalmente greşit şi nu depunem nici un efort să renunţăm la vicii. Ne propunem pe viitor să elaborăm proiecte referitoare la produsele antistres, produse farmaceutice naturale care au menirea de a ne ajuta organismul şi de a ne menţine sănătatea. Nu în zadar ne-am ales sloganul „Pentru sănătatea şi frumuseţea Dumneavoastră”. În ceea ce priveşte caritate şi alte acţiuni sociale, acestea nu ne sunt străine, susţinem în permanenţă locaşurile sfinte, orfelinatele, Centrul republican experimental de protezare, ortopedie şi reabilitare, sfamiliile cu invalizi. Începând cu acest an, vom acorda câteva burse pentru tinerii talentaţi care doresc să-şi facă studiile la Facultatea de farmaceutică de la USMF “N. Testemiţanu”.

>> Împreună cu Lucia faceţi un cuplu foarte frumos şi elegant. Aveţi şi trei copii extraordinari. Ce părere aveţi despre conceptul familiei moderne?
Ambii suntem perfecţionişti, după natura noastră, idealişti aş spune. De aceea credem în continuare în conceptul şi în valoarea familiei. Credem în relaţii, credem că oamenii pot să se găsească şi regăsească într-o familie. Important e să înţelegi ce vrei de la viaţă. Îmi place în cuplul nostru ordinea în care facem lucrurile şi modul în care rezolvăm problemele. Dragostea este baza tuturor lucrurilor din viaţa noastră, singurele „condiţii” ale acesteia e să iubeşti fără acaparare, fără cerinţe sufocante şi aşteptări exagerate.

>> V-aţi condus de anumite modele de educaţie a copiilor?
Nu putem să spunem că am avut un model anume de educaţie. Fiecare dintre copii este deosebit, de aceea, ca părinţi ne străduim să apreciem şi să susţinem calităţile lor personale. Sunt convins că pot şi singuri să reuşească totul, important e să simtă sprijinul nostru. Felicia este o fire romantică, îi plac pictura, muzica, pianul, a făcut câţiva ani balet şi acum e pasionată de dansuri moderne. Este extrem de sociabilă, îşi iubeşte colegii şi are foarte mulţi prieteni. Cristian preferă calculatorul, web design-ul,
engleza, este un bun jucător de snooker, pe care l-a studiat foarte bine, luând lecţii de la un profesionist. De asemenea, îi plac ştiinţele economice şi fizica. Bineînţeles că sunt influenţaţi, vrei nu vrei, de ceea ce se discută în casă, afaceri, economie. E firesc ca băiatul nostru să-şi dorească să facă afaceri, dar nu m-aş mira dacă până la urmă va opta pentru un alt domeniu. Ne pare bine că ambii înţeleg cum se fac banii şi nu cum se cheltuiesc. Cred că fiecare membru al familiei noastre o să spună că odată cu apariţia Deliei ceva s-a schimbat şi în el personal. Ea ne-a făcut să ne apropiem şi mai mult unul de celălalt. Este atât de sentimentală, ca şi noi toţi.

>>  Sunteţi familia care nu numai promovează modul sănătos de viaţă prin natura afacerilor, dar chiar îl practică zi de zi...

Pentru noi modul sănătos de viaţă categoric nu este ceva la modă, este un stil de viaţă, de care depinde calitatea vieţii noastre, a muncii, a propriului confort şi a tot ce ne înconjoară. Suntem o familie căreia îi place armonia, comuniunea sănătoasă dintre suflet şi organism. Lucia face yoga, eu – plimbări în aer liber. Sportul trebuie să devină un lucru indispensabil omului modern, care ştie să se alimenteze corect şi să ducă un mod de viaţă sănătos. Dacă nu conştientizezi la nivel psihologic toate aceste lucruri, degeaba îţi pui restricţii. Iar adevărul e simplu ca bună ziua – abuzul în orişice este dăunător.

>> Ce sfaturi practice le-aţi da oamenilor de afaceri tineri şi neliniştiţi?
Sunt de acord cu afirmaţia că dacă ştii să te organizezi, poţi să vinzi orice... Eu tot timpul am avut enorma dorinţă de a reuşi şi am depus o muncă colosală pentru aceasta.  

>> Ce alte proiecte de afaceri v-aţi plăcea să iniţiaţi? Presupunem că pe piaţă va apărea o nouă companie cu numele “Delia”. Cu ce se va ocupa aceasta?
Mereu există planuri şi idei, însă este o cale destul de lungă de la planificare până la aplicare. Îmi doresc să prelungesc direcţia de activitate de până acum şi, din acest considerent, planific să demarez în curând construcţia unei clinici medicale, dotată cu echipament medical de cea mai bună calitate. Ideea a pornit de la necesitatea acută de acordare a serviciilor medicale la cel mai înalt nivel de profesionalism şi de oferire a îngrijirilor medicale calificate. Ceea ce îmi doresc să realizez se va transforma în prima clinică din ţară de acest nivel şi nu ştiu dacă neapărat se va numi “Delia”.

>> În ce momente sunteţi fericiţi cu toţii?
Ne distrăm bine împreună şi micile noastre sărbători sunt momentele cele mai plăcute şi pline de emoţii. Familia pentru mine este sprijinul meu de nădejde şi un izvor de inspiraţie.

Text:  Rodica Trofimov
FOTO:  Roman RÎBALIOV

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon

Extraordinar...eu il respecct enorm,pe el si pe familia sa....!!!1un om de excepti cu suflet mare
marik   -  
13 Iulie 2011, 23:18
Sus ↑





* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+5°