VIP Magazin
Print
Print
Print
Print
Dan Lozovan: După 10 ani, HIT FM e postul nr. 1
Octombrie 2009, Nr. 66

Dan Lozovan: După 10 ani, HIT FM e postul nr. 1

Comentează   |   Cuprins

Deşi ocupă funcţia de director general al trustului „Dixi Media” şi a reuşit să facă din postul de radio HIT FM şi postul de TV CTC afaceri profitabile, a recunoscut că nu a lucrat niciodată nici în radio, nici la TV. Cu ocazia aniversării a 10 ani de HIT FM în Moldova, Dan Lozovan a acceptat să ne răspundă la cîteva întrebări. Am aflat că dacă ar fi nevoit să-şi aleagă o altă funcţie în cadrul companiei, ar deveni prezentator TV, că ziua lui de lucru începe la 8 dimineaţa şi are 12 ore şi că îi place aviaţia, şi chiar consideră că ar fi interesant să lanseze o afacere în acest domeniu.

Data şi locul naşterii: 19 decembrie 1968, or. Chişinău (tata - muzician, mama - bibliotecar)
Studii: Universitatea Tehnică din Moldova, Academia de Arte
Stare civilă: căsătorit, doi copii

>> Au trecut deja 10 ani. Vă mai amintiţi cum a apărut HIT FM la Chişinău?
Desigur. Încă pe cînd am început prima afacere – produceam spoturi publicitare – visam să lansăm un post de radio. S-a întîmplat în 1999.  În acea perioadă posturile de radio străine abia pătrundeau pe piaţa mediatică de la noi. A apărut întîi „Europa Plus”, pe urmă „Russkoe Radio”, apoi noi am lansat al treilea post aici. Am avut ocazia s-o cunosc pe Natalia Başco, care era producătorul executiv al postului HIT FM, pe atunci foarte popular în Rusia - era pe locul 2 în top, apoi a devenit chiar lider. Am început să lucrăm cu ei, să retransmitem programul lor, cu intervenţii locale. Din 2004, HIT FM este sută la sută produs autohton, nu mai retransmitem nimic. Mai mult decît atît – noi am înregistrat HIT FM ca şi brand local. Recent am făcut rebranding şi am trecut la scrierea cu litere latine a denumirii. Deci este un produs autohton veritabil. Desigur că noi lucrăm cu partenerii de la Moscova şi cu cei din alte ţări. Încercăm să preluăm de la ei ceea ce au mai bun.

>> Cine este ascultătorul pentru care emiteţi?
În ultimii doi ani, HIT FM ocupă poziţia de lider în topul posturilor de radio, conform sondajelor. Acoperim 80% din teritoriul Republicii Moldova, ba chiar am primit apeluri în direct de la basarabeni care învaţă sau lucrează în Iaşi, Galaţi, Brăila – ne-au spus că ne auzim şi acolo. În general, noi lucrăm pentru un auditoriu energic, cu vîrsta cuprinsă între 14 şi 60 de ani, dar nucleul îl constituie persoanele cu vîrsta cuprinsă între 15 şi 45 de ani.

>> Mai sînt cîteva posturi de radio care se orientează spre acelaşi ascultător. Cum aţi reuşit să ajungeţi pe locul întîi?
Uneori e mai simplu să ajungi pe locul întîi decît să te menţii pe această poziţie. În aceşti 10 ani, în multe domenii am fost pionieri. Ne-a fost greu, am fost „atacaţi” uneori, dar am rezistat. Spre deosebire de concurenţii noştri, avem emisie proprie sută la sută, deci la orice oră ascultătorii ne pot suna şi pot intra în direct. E lucru cunoscut, posturile locale sînt mai populare decît cele retransmise. În plus, astăzi, HIT FM este unicul post de radio comercial care are filiale în regiuni – la Bălţi, la Cahul şi la Comrat. Pentru că ţara noastră e mică, e destul de greu să dezvolţi emisia regională. La noi, în multe centre raionale pur şi simplu nu-i populaţie. Din acest motiv nu văd potenţial în dezvoltarea televiziunii locale în Moldova. Dar să revenim la subiect. Oamenii ascultă acelaşi lucru pe tot teritoriul ţării, aşa că filialele noastre nu au emisie proprie. Se ocupă de relaţiile comerciale cu companiile din regiune şi uneori dau ştiri locale.

>> Atunci ce faceţi ca să vă menţineţi în top?
Acesta este scopul nostru - să ne menţinem pe poziţia de lider. În aşa fel demonstrăm că totuşi se poate realiza un produs autohton calitativ. Avem grijă să menţinem legătura permanentă cu ascultătorii – mergem în regiuni cu concerte şi acţiuni de promovare încă din 2002, cînd a început proiectul „Noi aducem fericirea în casă”. Desigur, trebuie să ai un produs bun, altfel toate aceste acţiuni nu ar avea nici un rost. Nu împărţim muzica în românească sau rusească. Pentru mine, asta este o afacere. Şi dacă mîine toată lumea va asculta muzica chinezească, şi noi vom da pe post muzică chinezească. Deşi toată lumea critică muzica pop, anume aceasta se ascultă cel mai mult şi aduce cele mai mari venituri. Aşa că trebuie să găsim echilibrul perfect între muzica pop, care vinde, şi muzica bună. Ne străduim să promovăm şi artiştii autohtoni, dar e mai greu. Deşi dăm pe post 30% muzică autohtonă încă din 2000, din păcate, nu avem foarte multă muzică bună din care să alegem.

>> Apropo de afaceri, conduceţi un business media care e chiar profitabil. Care sînt regulile?
Orice business de succes este meritul unei echipe. Am spus întotdeauna şi voi spune în continuare că mă mîndresc cu colaboratorii mei, pentru că de unul singur nu obţii nimic. Sînt foarte recunoscător directorului de programe, Ana Dubeli, care se descurcă foarte bine, avem şi un director comercial minunat, un director de marketing, Olga Ţipordei, la fel de bun, DJ foarte buni. E foarte important să stabileşti priorităţile. O afacere trebuie să „lucreze”, să ofere locuri de muncă, să aducă venituri şi să plătească taxe. Apropo, noi avem o contabilitate albă 100%. Toate salariile sînt oficiale, nu întîrzie (nici în perioada de criză) şi se plătesc prin transfer, pe card. Plătim toate taxele: chiar dacă asta înseamnă mai mulţi bani, dar putem dormi liniştiţi. Mai sînt şi anumite reguli de bună-cuviinţă care trebuiesc respectate întotdeauna – să nu minţi pe nimeni, să nu te foloseşti de alţii. Pentru ca un produs să se vîndă, trebuie să urmăreşti tendinţele, să vezi ce vrea consumatorul. Noi am început de la emisie exclusiv în limba rusă, iar acum am ajuns să emitem preponderent în română. E normal, pentru că astea sînt tendinţele. Şi dacă facem afaceri, nu ne ocupăm de educaţia ascultătorilor. De asta trebuie să se ocupe posturile de radio şi TV publice, care primesc bani din bugetul de stat.

>> Ce fel de şef sînteţi?
Mmm..., cred că ar fi mai bine să-i întrebaţi pe colaboratorii mei. (rîde) Cred că sînt un şef exigent, dar corect.

>> Cum reuşiţi să păstraţi oamenii, echipa? Nu vi-i „fură” concurenţii?
Am avut şi astfel de cazuri, dar nu a devenit un fenomen de masă. Iniţial pare o tragedie, dar pe urmă îţi dai seama că nu există oameni de neînlocuit. Unii se întorc înapoi. La noi, dacă vine cineva şi nu se poate adapta ritmului intern, nu stă prea mult. Dar circulă pe aici o vorbă de duh: „Cine a lucrat la noi măcar cîteva zile, mai devreme sau mai tîrziu îşi va dori să revină”. Eu cred că e important să-ţi respecţi angajaţii, pentru că ei sînt personalităţi, şi să le creezi condiţii de muncă demne. Am vrea să le putem plăti mai mult, dar nu întotdeauna ne permitem. Aşa că încercăm să compensăm prin anumite bonusuri. De exemplu, în fiecare vară mergem împreună cu toată echipa la mare pe 4 zile, din contul companiei. E o tradiţie care a apărut în 1997 şi pe care o păstrăm cu sfinţenie!

>> Cum se împacă un post de radio şi unul de TV sub acelaşi acoperiş?
Foarte bine – sînt persoane care lucrează şi la radio, şi la TV. Dar fiecare brand este independent financiar, se descurcă pe cont propriu.

>> Ce noutăţi ne pregătiţi, ce surprize?
Ei, chiar nu vă mai spun! (rîde) De fapt, nu există nici un secret. Radio este un organism viu, care depinde de tendinţe mai mult decît televiziunea. La radio lucrurile se schimbă foarte repede. Iar noi avem de gînd să ţinem pasul cu tendinţele şi de acum încolo.

>> Ce vă place să faceţi în timpul liber?
Îmi place foarte mult să călătoresc. În week-end mergem la vilă sau pur şi simplu urcăm în maşină şi călătorim prin Moldova. Cel mai mult îmi place drumul spre sud, după Comrat, este o zonă cu multe lacuri. Îmi place şi pe malul Prutului, pînă la Giurgiuleşti. Sînt multe locuri frumoase, trebuie doar să reparăm drumurile, să aprindem lumina şi să facem curăţenie.


Text: Irina TRIBUSEAN
Foto: Igor SCHIMBăTOR

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon

Europa Plus 106.4 FM
Vlad   -  
19 Mai 2010, 20:01
Sus ↑





* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău