VIP Magazin
13 Decembrie 2018
Print
Print
Print
Print
Boris Gherasim. Omul care nu încalcă regulile
Iulie 2005, Nr. 15-16

Boris Gherasim. Omul care nu încalcă regulile

Comentează   |   Cuprins

Protagonistul nostru se trezeşte atât de devreme, încât nu îndrăzneşte să spulbere somnul femeilor casei şi îşi prepară singur cafeaua. O savurează, contemplând de la geam amorţeala Chişinăului, încă adormit, face vreo 20 de minute de înviorare, bagă cheia în Nissanul parcat în faţa blocului şi porneşte la birou. Aici îl aşteaptă o echipă tânără şi bine instruită, alături de care îi place să muncească. Are mai puţin de două luni de când a fost ales în postul de director al „Moldcargo” şi nu a schimbat nimic din ce a găsit la companie. Nici măcar asistenta. Ea este  o persoană foarte agreabilă, iar dl director nu poate lucra cu cei care nu-l atrag.

Data naşterii.
15 ianuarie 1953

Studii. Universitatea Tehnică din Moldova, facultatea Arhitectură şi Construcţii;
Institutul „Plehanov”, Moscova, management; Institutul Naţional de Drumuri şi Poduri, Franţa;  Programul Marshall

Carieră. Ministru al Transporturilor şi Comunicaţiilor (1993-1994), viceministru (1999-2001), activităţi în cadrul programului TACIS, director executiv „Irol-Best”, în prezent director executiv al Companiei de Asigurări „Moldcargo”.

Familie. Soţia Galina şi două fiice extraordinare – Ecaterina şi Olga. Cea mai mare îl va face în curând bunel, are două facultăţi, cunoaşte cinci limbi. Olga, mezina, a absolvit recent Dreptul la USM, fiind şi ea vorbitoare a cinci limbi. Ceea ce şi-a dorit să facă pentru ele, a făcut. Le-a arătat lumea, iar ele i-au demonstrat că au meritat.

Teamă. “Mă tem de Dumnezeu. Dar mă străduiesc să nu-i încalc regulile”.


Dle Gherasim, cum a început să vă intereseze asigurările?

Sunt în domeniu încă din 1997, când am fost ales preşedinte al Biroului ARCA pentru elaborarea şi promovarea Cărţii Verzi. “Moldcargo” a fost fondată acum mai bine de cinci ani de cele mai importante companii transportatoare şi de persoane fizice. Transportatorii au decis că nu se mai poate umbla cu mâna întinsă solicitând  diverselor agenţii să le recupereze pagubele. Aşa cum transportul de mărfuri era şi este o ramură esenţială în economia naţională, în cadrul căreia sunt, evident, şi mulţi bani, ne-am gândit că aceşti bani pot fi direcţionaţi tot la transportatori. Altfel spus, ramura a început să-şi asigure maşinile şi mărfurile la propria companie de asigurări.

În funcţia de manager sau director al agenţiei sunt de mai puţin de două luni. Managementul este pentru mine un hobby, o plăcere, dacă vreţi. O plăcere care aduce succes.

Ce e mai important într-o companie -  echipa sau şeful?

Şeful. De vreo 15 ani încoace tot studiez managementul – german, american, japonez. Am urmărit, câte o săptămână-două, modele de administrare în multe regiuni din Germania, Olanda, Slovenia, Franţa. Am cunoscut manageri în Germania care gestionează companii mai vechi de 100 de ani. De la ei am învăţat să administrez şi să repartizez funcţiile pe orizontală. Şi e foarte eficient. E greşit când ia decizii doar şeful. Un manager deştept trebuie să permită celorlalţi din echipă să-şi manifeste personalitatea, ideile. Sunt convins şi e demonstrat şi în Moldova că nu există nici o întreprindere care n-ar putea fi readusă la viaţă şi pusă pe picioare.
 
Cum putem distinge o companie în care putem avea încredere de alta care nu merită?

Orice afacere are nevoie de timp ca să se afirme, să-şi facă imagine, să demonstreze corectitudine în relaţii şi calitate a serviciilor. Noi avem 60 de agenţi care lucrează cu persoanele fizice şi juridice. Reţeaua trebuie dublată, trebuie create filiale, dar asta ţine de perspectivă. Una din politicile noastre e să menţinem preţurile la nivelul costurilor. Altfel, am pune în pericol capacităţile financiare şi nu am putea acoperi daunele.

Există un secret în asigurări?    

Da. Capacitatea de a gestiona mijloacele financiare investind în alte domenii. Sunt agenţii în lume care investesc banii în imobile şi au în proprietate cartiere întregi. E o soluţie ingenioasă dacă ţinem cont de faptul că în asigurări nu se fac capitaluri mari – proporţia câştigurilor e cam aceeaşi cu proporţia despăgubirilor.


Cât durează, de regulă, perioada de nesiguranţă a unei companii, perioada în care te întrebi dacă va merge sau nu?

Cam doi ani. Suntem în al şaselea an de activitate şi deţinem locul patru după volumul afacerii. În ratingul siguranţei, suntem pe locul I.

Ce înseamnă reasigurarea bunurilor?

Nu este un secret că (virgulă) capacităţile noastre de plată sunt limitate şi la multe categorii noi practicăm reasigurările riscurilor la companii ruseşti, germane etc. Asta oferă siguranţa că clientul în pagubă îşi va primi banii foarte repede, în termenele prevăzute de contract. Aşa cum şi riscurile, şi veniturile sunt constante, repartizăm riscurile între mai multe companii, distribuind în aceeaşi proporţie şi veniturile.

Pe client îl aranjează aceste aranjamente?

El nu are treabă cu asta. Nici nu trebuie să-l intereseze. Asta e filozofia afacerii. Partenerii împart şi veniturile, dar şi pagubele.

Afacerea în asigurări e una a prezentului sau mai mult a viitorului?

Despre prezent putem vorbi foarte puţin acum. Sistemul asigurărilor în Moldova e dezvoltat doar cam 50 la sută. Dacă afacerea în general creşte anual cu 120 la sută, asigurarea bunurilor CASCO arată o ascensiune de 140 la sută, deci, este cel mai solicitat tip de asigurări. Asta demonstrează că oamenii au cea mai mare încredere anume în acest tip de asigurări. Noi deţinem un sfert din asigurările CASCO pe piaţă. Lucrăm foarte bine cu sistemul leasing şi cel bancar.

Cum reuşiţi să vă detaşaţi de probleme?

Nu cred că voi ajunge vreodată. „Rabota durakov liubit”.

Gătiţi?

Foarte prost. La vilă, pot prepara ceva foarte bărbătesc, un grătar pentru amici. Dacă se întâmplă să rămân singur acasă, mai degrabă merg la restaurant, decât să pregătesc ceva.

Aţi fost un copil cuminte?

Aş fi vrut eu. Eram năstruşnic şi bătăuş. Tata era foarte sever şi i-am justificat atitudinea abia când am devenit şi eu tată. Pentru că era un om foarte înţelept, nu mi-a tăiat mingea cu toporul când mi-a promis că o taie. În schimb, mi-a stricat bicicleta, ca să-mi cumpere în loc o armonică, la care, vorba lui, aş fi putut să mai cânt la o nuntă sau cumetrie ca să fac un ban. Nu am intrat la facultate după prima încercare – întârziasem la examen - şi am fost alungat de acasă. Mi-am reabilitat imaginea în faţa părintelui meu abia după ce am făcut o şcoală profesional-tehnică şi doi ani de armată.

La ce visează un bărbat împlinit?

La nepoţi. Cum nu am avut un băiat, îmi doresc la nebunie un nepoţel. La alt capitol, sper să găsesc o cale de a demonstra factorilor de decizie importanţa drumurilor şi domeniului rutier. E singura ramură cu datorii de 4-6 luni la salarii. Anual, în Moldova, pe reparaţia maşinilor se pierde un miliard de lei. În schimb, pentru reparaţia drumurilor se alocă doar 40 de milioane.

Aţi accepta să reveniţi la Ministerul Transporturilor şi să vă ocupaţi de această problemă?

Nu. Nu-mi plac metodele de conducere fără dialog. Dar am o echipă de prieteni foarte buni care ar putea schimba esenţial situaţia economică din ţară.

Sper că nu planificaţi o răsturnare de Guvern.

Nu, jumătate dintre prietenii mei nu doresc să revină la guvernare. Remunerarea este proastă, iar să fim incorecţi, nu ne putem permite.

Rodica Ciorănică

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon

Boris Gherasim- un om de nota "10 "
Daniela Detisin   -  
05 Aprilie 2016, 21:24
Sus ↑





* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău