VIP Magazin
20 Noiembrie 2019
Print
Print
Print
Print
BRUNO DUTHOIT. Succesul unui manager este asigurat de echipă
Decembrie 2006, Nr. 32

BRUNO DUTHOIT. Succesul unui manager este asigurat de echipă

Comentează   |   Cuprins

Pasionat de ceea ce face timp de mai mult de 20 de ani, Bruno Duthoit, noul manager general al Companiei VOXTEL, este cel mai elocvent exemplu al unui specialist extraordinar de talie europeană. Este serios, aşa cum i se cuvine unui om de afaceri (o seriozitate ce-ţi conferă înainte de toate încredere), dar şi predispus la o vorbă de duh, pe care o spune într-o manieră de pură eleganţă franţuzească. A venit în Moldova din Varşovia, unde a fost membru al directoratului Orange Polonia. Înainte de a prelua actualul post, a fost o singură dată la Chişinău – în vizită la colegul şi prietenul său Francis Gelibter. S-a acomodat destul de repede şi, pentru că locuieşte în preajma unui teren de tenis şi a unui bazin, tenisul şi nataţia au devenit hobby-urile lui „moldoveneşti”. Dar şi asta nu se întâmplă foarte des, pentru că Bruno Duthoit are o misiune importantă la Chişinău: cea de a conduce procesul de perfecţionare a Voxtel-ului în anticiparea lansării ORANGE în Moldova.

Dle Duthoit, cine v-a ajutat să vă integraţi în societatea moldovenească?

Cred că toată compania. Colegii m-au ajutat să mă integrez în mediul de afaceri, dar şi să-mi aranjez viaţa personală, găsindu-mi un apartament în care să locuiesc şi o profesoară de română. Sunt încântat de profesoara mea, dar nu sunt sigur dacă ea este mulţumită de rezultatele mele.

Primele impresii?

Am descoperit un oraş frumos, Chişinăul, cu multă verdeaţă, cu parcuri şi cu clădiri nu prea înalte – a fost o surpriză plăcută. Cea de-a două impresie ţine de oamenii de aici – mi s-a spus că localnicii sunt foarte deschişi şi m-am convins pe viu de acest adevăr. Lumea de aici este predispusă la comunicare, inclusiv în business. Am reuşit să vizitez câteva oraşe şi sate din republică şi mi-a plăcut. Dar mai am de recuperat la acest capitol: mă aşteaptă un vast program de vizite.

Cum e să „migraţi” dintr-o ţară în altă, să nu lucraţi acasă, la Paris?

După 1990, când s-au produs schimbările politice în Europa Centrală şi în fosta Uniune Sovietică, îmi doream să activez în această parte a Europei. De aceea, am acceptat oferta de a lucra în Praga, care se află nu foarte departe de Paris: e ca şi cum m-aş fi aflat la Marseille, de exemplu.  După care am avut posibilitatea să lucrez în Slovacia, apoi în Polonia şi iată acum sunt în Moldova. Nu mă consider departe de Paris, unde am frate, surori şi îmi este uşor să merg în week-end acasă. M-am obişnuit deja să-mi împart viaţa între decolări şi aterizări.

Promovarea dintr-o ţară în alta înseamnă şi avansare pe scară profesională. Prin ce vă explicaţi acest succes?

Cred că mereu există teren pentru a te perfecţiona şi orice experienţă este interesantă şi utilă. Pentru mine a fost o şansă deosebită să lucrez în mai multe ţări, deoarece de fiecare dată am descoperit oameni şi pieţe noi. Acest lucru mi-a permis să-mi extind aria de activitate şi cercul de prieteni. Experienţa din domeniul telefoniei mobile acumulată în alte ţări îmi dă posibilitatea să contribui şi la dezvoltarea pieţei din Moldova. Cred că cel mai important „ingredient” al succesului este capacitatea de a comunica şi de a lucra cu oamenii în echipă.  

Timp de câţiva ani, aţi fost responsabil de atragerea investiţiilor în Franţa. Ce a fost mai interesant: domeniul telecomunicaţiilor sau cel de atragere a investiţiilor şi de dezvoltare a relaţiilor externe?

Între 1983-1990, am lucrat în afara „France Telecom”-ului,  la organizaţia de dezvoltare regională, ajutând investitorii străini să vină în Franţa şi convingându-i să facă „infuzii financiare” în alte regiuni ale ţării, nu neapărat în capitală. Am lăsat piaţa telecomunicaţiilor  pentru un timp, deoarece îmi părea că prezintă un interes extraordinar viaţa politică şi economică a regiunilor franceze. Am negociat cu multe companii străine, în special cu cele americane şi japoneze. Creând aceste relaţii de afaceri, mi s-a propus postul din Praga şi astfel m-am reîncadrat în domeniul telecomunicaţiilor.

Aţi fost angajat la „France Telecom” imediat după încheierea studiilor. Făcând o retrospectivă şi punând pe taler două decenii de experienţă, ce şanse le acordaţi  specialiştilor începători?

Pentru mine a fost foarte important faptul că am avut posibilitatea de a lucra în mai multe ţări, ceea ce a însemnat şi o creştere profesională. În acest context, apreciez buna pregătire a tinerilor din Moldova, mai ales în marketing, în domeniul tehnic, în inginerie. Este opţiunea lor să lucreze în străinătate, dar cred că cel mai bine e ca ţara să-i ţină acasă, pentru a se putea dezvolta.

Ca expert în materie, ce recomandări le-aţi da tinerilor oameni de afaceri?

Cred că există o singură recomandare, cea mai importantă: fiecare trebuie să-şi aleagă domeniul la care visează şi să-şi realizeze visul. Şi, de obicei, dacă perseverăm, toate visele noastre se împlinesc, altceva e că poate durează mai mult decât ne-am dori. Dacă e să mă refer la mediul de afaceri, la impozite şi taxe – la dvs. totul arată foarte bine pe hârtie, mai bine ca-n alte ţări. Deşi cadrul legal din Moldova este bine dezvoltat, cred că e bine să atragem mai multă atenţie la aplicabilitatea acestor norme, care trebuie să fie aceleaşi pentru toată lumea. Dacă toate companiile sunt tratate la fel, este mai uşor să faci business într-un mediu previzibil, ştiind la ce să te aştepţi, riscând propriii bani şi consumând timp. Tocmai acest aspect necesită o îmbunătăţire.

Cât de repede luaţi o decizie?

Se pare că nu sunt suficient de rapid în asumarea unei decizii. Când e vorba de o decizie importantă, întotdeauna caut să mă consult cu colegii mei, cu persoanele care au contribuit la elaborarea deciziei. De aceea, luarea unei decizii poate fi uneori o chestiune „de durată” din considerentul că-mi ia timp pentru consultări.

Ce lucruri importante despre activitatea Voxtel-ului aţi inclus în speech-ul dvs. rostit cu prilejul celebrării celor opt ani de existenţă a companiei?

Câteva: datorită eforturilor echipei Voxtel, am atins cifra de 800.000 de clienţi. Am vorbit despre procesul de re-branding al companiei şi despre trecerea Voxtel-ului la brandul Orange. Am explicat autorităţilor că ne dorim să fim trataţi în mod egal, la fel ca şi toţi ceilalţi operatori de pe piaţa telefoniei mobile. Deşi mă aflu de doar de câteva luni în Voxtel, sunt impresionant de munca depusă în companie şi îmi doresc să contribui la consolidarea poziţiei Voxtel pe piaţă şi la ameliorarea calităţii serviciilor oferite.

Şi când se va produce schimbarea?

Este dificil să vă spun o dată exactă, căci trebuie să păstrăm confidenţialitatea – din cauza mediului de afaceri, a concurenţei – dar vă vom informa când se va întâmpla acest lucru.

Ce va însemna pentru moldoveni să fie clienţii uneia dintre cele mai bune companii de telefonie mobilă din lume?

În afară de faptul că se va schimba marca, se vor schimba natura şi calitatea serviciilor, vom veni cu noi oferte, atât pentru piaţa de telefonie mobilă, cât şi pentru clienţi.

Prin ce se explică puterea şi vitalitatea grupului Orange?

Succesul Orange se poate explica prin marca sa, dar şi prin faptul că „France Telecom” nu este orientat spre profit numai pe termen scurt, ci şi pe termen mediu, având drept obiectiv reinvestirea capitalului şi dezvoltarea continuă a companiilor. Nu în ultimul rând, toate filialele companiei sunt sprijinite de la nivel central, adică de la Paris sau Londra, deopotrivă din punct de vedere tehnic, al marketingului şi al vânzărilor.

Apropo de visuri, mai aveţi din cele nerealizate?

Din fericire, mai visez, dar nu vă spun exact la ce. Lucrez asupra visului şi sper să devină realitate într-o bună zi.

Rodica Trofimov

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon






* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+6°