VIP Magazin
13 Noiembrie 2019
Print
Print
Print
Print
Esenţa fenomenului. Cum sărută femeile de afaceri?
Martie 2011, Nr. 83

Esenţa fenomenului. Cum sărută femeile de afaceri?

Comentează   |   Cuprins

Pasional, mult şi bine! Acesta poate fi un răspuns, dar numai nu atunci când abordăm subiectul prin prisma culturii afacerilor. Deşi sărutul nu face parte din „salutare” – element al etichetei businessului, oricum, la moldoveni, el se practică încă. Ori că Moldova-i mică şi oamenii de afaceri se cunosc între ei, ori că-i o reminiscenţă de-a salutării dacilor.

Dacă mai ieri femeile de afaceri se străduiau, cu tot dinadinsul, să fie copia bărbatului de afaceri, atunci astăzi ele nutresc sentimentul de detaşare şi autoafirmare, de aceea şi se sărută (între ele). Dar, până la sărut mai e mult...,  să le luăm pe rând.
Primul element al salutării este o mică plecăciune a capului, fără mimări exagerate sau gesticulări. Bărbatul salută primul. Dacă bărbatului îi face companie o femeie şi ambii urmează să se întâlnească cu o altă femeie (de afaceri), atunci ultima urmează să fie salutată de prima. Indiferent în care încăpere ar intra o femeie şi indiferent care ar fi statutul acesteia, ea urmează să fie iniţiatoarea salutului! Dacă în încăpere sunt mai multe femei, atunci o saluţi pe cea la care ai venit şi nu te apuci să te pupi cu toate de-a rându’.

Bărbatul întotdeauna se ridică în picioare când în încăpere intră o femeie şi stă până când ea se aşează. Acest lucru îşi pierde valabilitatea la teatru, în cafenea sau la restaurant. Să admitem că femeia de afaceri vrea să-şi salute partenerul şi trece prin faţa mesei, într-un restaurant, unde bărbatul ia prânzul cu o altă femeie. În acest caz, bărbatul face doar o mică plecăciune a capului (şi o lasă să-şi caute de afaceri...).

Nu este obligatoriu ca femeia să se ridice în picioare, răspunzând la salutul bărbatului, însă, dacă ea este gazdă, atunci trebuie s-o facă neapărat.

Un alt element este prezentarea, care presupune rostirea numelui şi prenumelui.Şi aici eticheta afacerilor dictează reguli clare:  
-- bărbatul se prezintă unei doamne primul;
-- femeia mai tânără se prezintă celei mai în vârstă;
-- persoana cu poziţie mai joasă în structura organizatorică se prezintă celei cu poziţie ierarhică superioară;
-- se prezintă, în primul rând, persoana cea mai cunoscută, apoi restul;
-- clientului sau cumpărătorului i se prezintă angajatul companiei;
-- persoana solitară, chiar de e femeie, urmează să fie prezentată cuplului sau eventual, grupului de afaceri.

Urmează strângerea de mână, unde nu trebuie să ne grăbim cu întinsul mâinii, dar nici să ascundem mâinile în buzunare. Dacă vi s-a prezentat o persoană, atunci îi răspundeţi prin întinderea mâinii. Nu doriţi să-i strângeţi mâna, atunci faceţi o uşoară plecăciune cu capul, dar nu-l refuzaţi dacă, din necunoaştere, el v-a întins deja mâna. Strângerea de mână trebuie să fie moderată, nici puternică, dar nici slabă. Odată strânsă, mâna nu se scutură şi nu se strânge şi cu a doua mână. Întinderea mâinii trebuie să fie verticală, sub un unghi de apr. 80° şi întindem spre strângere nu doar vârful degetelor, ci toată mâna. Procedura durează de la 3 la 6 secunde şi, atât! Oamenii de afaceri, indiferent de sex, întotdeauna întind mâna pentru strângere fără mănuşi.

Fiecărui om îi place să-şi audă numele şi prenumele, şi multe alte lucruri bune şi frumoase despre el, de dorit în culori cât mai roz. Cultura afacerilor presupune, însă, altceva.

Adresarea - cum îl numeşti pe om atunci când vrei să-i spui cine-i el. Dacă aveţi în faţă o persoană puţin cunoscută, este mai în vârstă decât Dumneavoastră sau are un statut ierarhic ce vă depăşeşte, atunci îi rostiţi numele deplin (nume şi prenume). În relaţiile de afaceri cu parteneri din alte ţări trebuie, neapărat, să ţineţi cont de specificul adresării la ei. Austriecii preferă să-şi audă pe lângă nume şi titlul de profesor, doctor sau conferenţiar.

În acelaşi timp, un învăţător de clasele primare din Franţa ţine să se numească profesor, iar cei din SUA, fiind mai libertini, se mulţumesc doar cu prenumele şi nu au obiecţii. Femeia de afaceri din Republica Moldova este şi „Doamna Maria”, şi  „Maria Vasilievna”, şi „Doamna Maria Vasilievna Ciobanu”, şi „Doamna Maria Vasile”, şi „Gospoja Maria”, şi, într-un sfârşit, „Doamna Ciobanu”. Sigur, simbioza moldo-rusă a graiului nostru creează incertitudini oamenilor de afaceri străini care vor să ţină cont de specificul adresării la moldoveni... De aceea, lor le este şi mai greu să afle, totuşi, cum sărută femeile de afaceri din R. Moldova. Dar, până la sărut mai e mult...

Sus ↑

 Comentarii: CommentsTitleIcon

foarte interesant. informatia la tanc, pentru toate damele businessmance.
lena t.   -  
06 Aprilie 2011, 10:34
Sus ↑
interesant fragment din codul de etica... mi-a adus aminte de anii de studentie
kira   -  
13 Aprilie 2011, 23:12
Sus ↑
lucruri bune originale
stela   -  
15 Aprilie 2011, 21:56
Sus ↑





* Nu sunt admise comentariile ce conţin cuvinte indecente şi atacuri la persoană.


code
Meteo
Curs valutar
Horoscop
Chişinău
+18°